onsdag, september 10, 2008

Valparna har varit på lure coursing!

Bilden på Voice och Indra är tagen häromdagen och har egentligen inget med inlägget att göra ... Jag hade inte med mig kameran till lure coursingen.

Både Olivia och Voice har nu deltagit på sin första lure coursingträning. Eftersom de fortfarande är valpar (8,5 månader) blev det inga hela varv, men båda två fick först göra var sin raksträcka, och sedan fick Voice testa ett halvt varv också. Det gick jättebra! Båda valparna tyckte att det var roligt och förstod genast vitsen med det hela. Detta trots att det regnade mer eller mindre mycket under hela träningen (vilket även var orsaken till att jag inte lät Olivia springa mer än en gång - jag ville nämligen inte avskräcka henne).

Vi samåkte med Anna J, och hennes afghan "Prillan" tog sin lure coursinglicens, så det var en lyckad träning regnet till trots. Det var faktiskt rätt många som kom på träningen, och det är alltid trevligt att träffa alla vinthundsmänniskor. Synd bara att vi inte har några träningar på närmare håll än på Alnö; det blir ett antal timmar i bilen för att hundarna ska springa någon minut ... Jag har inte haft tid och ork än att utbilda mig till pilot (harförare), men kanske blir det tillfälle framöver - om jag inte har så många andra projekt på gång, vill säga. Jag vill ju gärna nå mina mål med det jag påbörjar, och just nu är det rundbanelicenserna som är mitt närmsta och främsta mål på hundfronten. Aktiviteterna med valparna är bara för att de ska få prova på samtidigt som det är lite lämplig social träning. Lure coursinglicens kan de inte ta förrän de är 15 månader gamla, och anlagsprovet i viltspår - där ju åldersgränsen bara är nio månader - kommer jag nog att skjuta på framtiden, dvs till nästa år, så vi hinner träna ordentligt först och så att jag inte behöver forcera utökandet av spårlängden och svårighetsgraden redan denna höst. Nu är det ju dessutom älgjakt, och när snön väl kommer får man inte "köra upp" några viltspårprov alls - men det dröjer väl förhoppningsvis någon månad till!