söndag, augusti 31, 2008
Hänt i veckan, v 35
Arbetet på vår tomt har kommit igång på allvar. Nu kommer det att hända saker för varje dag!
Hockeyträningen har satt igång för Felix, och Simon har varit på ett par fotbollsträningar i Östersund.
Jazz och Smilla har varit på rundbanan i Midlanda tillsammans med mig och Anna J och hennes afghan och whippet. Det var fint väder och en trevlig dag! Jazz och Smilla fick springa ett lopp med en annan hund, och sedan körde jag mer startboxträning med Smilla. Hon är fortfarande inte helt "säker" när det gäller att stå åt rätt håll i startboxen (hon vänder sig nämligen ibland, och då skulle det inte vara någon idé att låta henne tävla), men jag har fått mycket hjälp och jag hoppas att hon till slut inser att man ALLTID ska stå åt samma håll, även om det tar tid innan gallret fälls upp.
Sedan har vi tränat själva också - men det är nog inte särskilt intressant att läsa om. Lite extra löpträning fick jag i alla fall på rundbanan eftersom jag måste hämta Smilla vid harstopp ett antal gånger när vi kör startboxträning! Jag måste nog köra lite mer startträning själv! =)
tisdag, augusti 19, 2008
Minst - och störst
måndag, augusti 18, 2008
Smilla har fixat sololicensloppet!
Sedan har Smilla och Jazz deltagit i ett lure coursingprov också, men trots bra lopp kom de långt ner i resultatlistan. Det är ju en bedömningssport med två domare, och den ena domaren hade samma åsikt som jag (att de sprang bra) medan den andra domaren hade en annan åsikt. Tja, Smilla kanske är för listig helt enkelt. Det finns ett begrepp som kallas "course wise", vilket innebär att hundarna blir så smarta att de räknar ut var trasan kommer att gå, så de genar helt enkelt. Smilla gör förhållandevis små "geningar", men det drog ändå ner totalpoängen ganska ordentligt eftersom det är så små marginaler. Jazz sprang omkull i andra loppet men kom ändå på plats 46 av 60; han gjorde en bra upphämtning och kom snabbt ikapp trasan igen. Jag har bestämt mig för att köpa en annan munkorg till honom, för han kan inte öppna munnen tillräckligt i den engelska munkorgen som han har nu. Dessutom använder våra hundar samma munkorg i både lure coursing och rundkapp, så om den inte passar helt är det inte alls bra eftersom det är riktigt jobbigt för hundarna att springa i sanden på rundbanan. (Därmed inte sagt att de engelska munkorgarna är dåliga, eller att alla hundar skulle föredra den andra sorten. Alla är ju olika.)
söndag, augusti 10, 2008
Utställning och rundbana
Själv har jag varit på rundbanan i Midlanda. Jag samåkte med Anna J, som hade med sig sin härliga afghantik "Prillan", som kommer från kennel SoloMagic. Jazz och Smilla fick träna på starter ur startboxen, och det gick hyfsat. Annas afghan var med för andra gången och det gick bra, så nästa gång blir det startboxträning för henne också. Dessutom var det arbetsdag på rundbanan, så vi hjälpte till med ogräsrensning innan träningen började. Jag önskar att jag kunde åka oftare till rundbanan, men det är som sagt andra saker som också äger rum på söndagar. Kommande helg, till exempel, är det lure coursing, och förra helgen var det utställning. Jag kan verkligen rekommendera rundbaneträning, för det är roligt för såväl hundar som ägare. Även om man inte kommer så långt att hundarna tar licens så de får tävla, är det ändå en vettig aktivitet. (Fast jag hoppas ju fortfarande att både Jazz och Smilla får licens innan året är slut ...)
Tidigare under helgen har vi hälsat på hos goda vänner, som har ett sommarställe utanför Köping. Det var jättetrevligt, och barnen tyckte förstås också att det var kul! Sju av barnen sov över i samma stuga, och efter att ha ätit god mat, lekt, badat och bastat ägnade de en ganska stor del av natten åt att titta på film. Bilder kommer, men tills dess kan ni titta här: http://my.opera.com/Pia%20A/blog/ (Det måste vi göra om! Nästa gång är det vi som får bjuda er!)
torsdag, juli 10, 2008
Nu har jag B-licens!
Smilla då? Jo, hon tror att den snabbaste vägen ut ur startboxen är bakvägen (samma väg där hon gick in), så hon måste tränas på att gå in och stå stilla i rätt riktning i väntan på att haren ska "springa förbi". Inte det allra lättaste alla gånger! Sedan springer hon som sagt jättebra, så det är bara boxträningen hon behöver. Bara. Hm.
Jag gick med båda två till Bodsjön ikväll igen, och det var någorlunda uthärdligt med långärmad tröja och långbyxor, fast då blev det nästan för varmt istället. Smilla fick en lång reva (pälsen är borta) på det ena frambenet för ett par veckor sedan, men jag hoppas att domaren till helgen tycker att hon är fin ändå ...
Jag har uppdaterat vår byggblogg också. Den finns här: http://www.patrickochursulabyggerhus.blogspot.com/
måndag, juli 07, 2008
Kattungebilder och rundbaneträning (Uppdaterat på kvällen: alla kattungarna är tingade)
Jag har en annons inne på kattungarna (har ej lagt ut hemsidesadressen), och det är MASSOR som hör av sig. Jag måste ändra bilderna i annonsen, tror jag, för de flesta vill ju ha just de ungarna och de tingades på en gång. Här ovan finns ungar som inte är tingade ännu. Uppdaterat kl. 20: Alla ungarna är tingade nu.
Igår var vi på rundbanan i Midlanda hela dagen, jag, Philip, Indra, Jazz och Smilla. Jazz springer som en klocka och fick pröva på att starta i de andra startboxarna - de som används vid kortloppen. Smilla vill vända i startboxen och måste tränas mer, men hon springer bra. Det var öppet hus på banan; hur många whippetar som helst hade kommit dit med sina hussar och mattar, och det var ett flertal andra hundraser där också, inte bara vinthundar. Jag håller på med min tränarlicens, så det var därför det tog sådan tid igår. Själva hundtränandet går rätt fort. Det är ju inte som vid lure coursing, att trasan och linan måste dras tillbaka igen, utan den går runt av sig själv.
Licensböckerna är ordnade också, och hundarna mättes till 47,5 cm (Smilla) och 53 cm (tror jag det var; Jazz).
söndag, juni 29, 2008
Rundbana igen
Visst har jag tur som har flera hundar att fördela aktiviteterna emellan? Haha! Barnen får ju också se och uppleva en hel del på våra resor överallt. Vi försöker passa på att ha det mysigt tillsammans också när vi åker någonstans, och finns det några roliga platser att besöka någonstans i närheten så gör vi naturligtvis det.
Ibland undrar jag vad hundarna egentligen tycker om att åka iväg på alla utflykter hit och dit (det blir tyvärr ett antal timmar i bilen varje gång), men de blir så himla glada när jag gör i ordning hundburen och öppnar bagageluckan - de hoppar in självmant - så jag antar att de tycker att det är spännande att få åka iväg med oss människor, även om de inte vet exakt vad som väntar varje gång.
Vi hann shoppa i Sundsvall också. En massa kläder till barnen blev det, i vanlig ordning. Indra fick bland annat två par jättesöta skor. Jag köpte också lite nya kläder. Det är roligare att köpa kläder på sommaren, tycker jag. Kanske för att jag föredrar färgglada toppar framför tjocka tröjor ...
söndag, juni 22, 2008
Rundbana
Det hade förstås varit passande med en bild på whippetar eller greyhounds på banan, men jag fotograferade innan själva träningen började - det är för krångligt att hålla i hundarna och ta bilder samtidigt.
Felix fick ett nytt spel till sin Xbox när vi åkte hem och nu sitter han och spelar med Simon. Philip och Indra sover som stockar ... Jag och Patrick ska försöka ta igen lite av de senaste dygnens uteblivna sömn, så jag hoppas att Indra sover bra i natt.
Jag har förresten mätt upp en lämplig sträcka som jag cyklat med tillsammans med hundarna flera gånger, senast igår och i förrgår. Det är 6,2 km och jämnt och fint underlag. Igår följde Felix med. Vi såg att det var väldigt mörka moln som tornade upp sig bortöver Stavre, och när vi hade två kilometer kvar hem började det blåsa ordentligt och störtregna. Det är häftigt med riktiga oväder! I vanliga fall är det travtempo som gäller med hundarna, men igår ökade jag tempot rejält den sista biten hem. Ändå tyckte hundarna att jag var seg, och hade nog helst önskat att jag släppt kopplen så de hade fått springa hem i egen takt, dvs minst dubbelt så fort som jag lyckades cykla. Fast de är väldigt snälla att cykla med, och de drar aldrig åt något håll. De blir jätteglada (båda) och studsiga (Jazz) när jag tar fram kopplen och går iväg mot cykeln. Att det kan vara så roligt att trava bredvid sin matte!