torsdag, juli 10, 2008

Nu har jag B-licens!

Att man kan bli så glad av att få veta att man har godkänts på ett gäng frågor! Jag skickade in svaren via vanlig post igår, och fick redan idag reda på att de var korrekt besvarade! Nu har jag alltså fått min tränarlicens för rundbana, vilket innebär att mina hundar får tävla - naturligtvis under förutsättning att de också har licens. Och gissa vad jag har gjort? Jo, anmält Jazz till SM-veckan i Skellefteå! =) Det återstår dock ett moment innan han får tävla: Han måste fixa sitt licenslopp först ... Just här är det ett stort problem, för det finns bara en aktiv rundbanehund med licens i Jämtland-Västernorrland som kan agera stödhund under licensloppet, och det behövs minst två s.k. löpsäkra hundar (i princip hundar med licens, som dessutom inte får ha diskvalificerats pga "oren löpning" det senaste året), dessutom under två lopp ifall det bara är två stödhundar, och hundarna springer bara ett lopp per träningstillfälle. Med hjälp av en aktiv kennel en bra bit längre norrut hoppas jag dock att licensloppet går att genomföra ändå - och så är det bara att hålla tummarna för att loppet blir godkänt. Det är ju en bra bit till Skellefteå.

Smilla då? Jo, hon tror att den snabbaste vägen ut ur startboxen är bakvägen (samma väg där hon gick in), så hon måste tränas på att gå in och stå stilla i rätt riktning i väntan på att haren ska "springa förbi". Inte det allra lättaste alla gånger! Sedan springer hon som sagt jättebra, så det är bara boxträningen hon behöver. Bara. Hm.

Jag gick med båda två till Bodsjön ikväll igen, och det var någorlunda uthärdligt med långärmad tröja och långbyxor, fast då blev det nästan för varmt istället. Smilla fick en lång reva (pälsen är borta) på det ena frambenet för ett par veckor sedan, men jag hoppas att domaren till helgen tycker att hon är fin ändå ...

Jag har uppdaterat vår byggblogg också. Den finns här: http://www.patrickochursulabyggerhus.blogspot.com/