lördag, september 09, 2006

Lördagkväll ...

och dags att fundera över dagen som gått. Att ställa ut hundar utomhus är ju alltid ett vågspel, men sällan har det känts så kallt och ruggigt på en utställning som idag. Tack vare alla trevliga människor blev det ändå en bra dag, trots att Smilla åkte ut när det bara var sex hundar kvar i BIS-ringen (varav fem blir placerade) ... Det var inga gruppfinaler först trots att det var rätt många hundar med, så det var ganska trångt i BIS-ringen. Hur lyckas man få en frysande whippet att se snyggare ut i snålblåsten än en tjockpälsad fågelhund? Idag lyckades jag i alla fall inte med det - men jag får väl glädja mig åt Smillas första BIR-rosett som vuxen, även om utställningen var inofficiell. (Detta var hennes första inofficiella utställning sedan hon lämnade valpklasserna. Jag ville utställningsträna Jazz, så Diva och Smilla fick följa med eftersom vi ändå skulle dit. En till inofficiell utställning ska vi åka på i höst, men sedan är det bara de stora utställningarna kvar nu i vinter.)

Jag har blivit förkyld och känner mig allmänt risig. Höstförkylningarna kommer ju alltid som ett brev på posten i och med skolstarten och det gäller att hitta på små roliga saker att ägna sig åt för att man inte ska hinna känna efter alltför mycket hur snorig och eländig man egentligen är. Jag har i alla fall inte tränat på tre dagar och så har jag köpt spårsele och spårlina till hundarna. Nu väntar jag bara på en älg- eller rådjursklöv med vidhängande ben för att kunna sätta igång med spårningen.

Patrick jobbar natt som vanligt på helgerna och kommer inte hem förrän klockan tre i natt. Han var så snäll som visade Diva idag (helt oförberedd). Tack tack! Carina Faxéns dotter Marielle var också hjälpsam och höll i Jazz medan vi visade tikarna - tack till dig också! Din parson russell såg fin och välväxt ut! Igår klippte jag förresten en del av gräsmattan med vår nyinköpta åkgräsklippare med midjestyrning eller vad det nu heter. Den var riktigt rolig att köra! Jag hann inte klippa färdigt pga Simons fotbollsmatch, men jag antar att jag inte kommer att få köra den så många fler gånger heller när barnen inser hur rolig den är ...