lördag, september 02, 2006

Söderhamn idag

Ja, där var vi, och där var det officiell vinthundsutställning med bl.a. 63 anmälda whippetar varav 10 valpar. Jazz mådde illa igen i bilen på vägen dit och kräktes flera gånger, och vi kom fram bara tio minuter innan utställningen började eftersom vi var tvungna att stanna på en bensinmack och tvätta bort de värsta slembobborna från honom och Diva innan vi kom fram (Smilla satt framme hos Patrick och jag körde). Dessutom var det inte lätt att hitta till själva utställningsplatsen heller ... Jag körde fel på ett par ställen innan vi äntligen hittade rätt. Jaja, vi kom ju fram i alla fall, även om det var synd om Jazz, som inte hann återhämta sig alls innan han skulle in i ringen. Han placerades tvåa i sin klass av den finske domaren Markku Mähönen. Kritik: " Very elegant. Long head, a bit small eyes. Correct neck and volume of body. A bit straight front. Well angulated behind. When moving need better drive in future. Nice temperament." Jag vet ju anledningen till att han inte hade tillräcklig drive i steget idag - men det kan ju inte en domare ta hänsyn till.

Smilla blev tredje bästa juniortik med kritiken "Correct length of body. Long head with feminine expression. A bit low settled ears. Excellent neck. Nice top- and underline. Medium angulation. A little weak elbows. Quite movement up and down". (Ringsekreteraren förklarade för mig att domaren menade att hon hade tillräckliga rörelser.)

Diva blev oplacerad i en rätt stor klass med en etta och kritiken "Typical head. A bit low ears sett. Excellent neck. Nice top- and underline. When stand show up nice angulation. When up and down too wide behind and could ridge more in her side movements. Very nice type in standing". Trea i Divas klass med CK blev hennes vackra syster Foxys Novacaine. Vinnaren i klassen, Adagio Rosebud, som för övrigt är halvsyster med Jazz, tog sedan sitt andra cert och blev BIR och BIS-3. BIM blev Smillas farbror, Ch Adagio No Regrets, som har en framgångsrik utställningssäsong bakom sig.

Med på utställningen var även snygge Ch Adagio Greatest Love of All, som är halvbror till Smilla. Diva löper för fullt och utsåg honom raskt till sin själs älskade. Hon ställde upp sig hela tiden när han fanns i närheten. Synd att hon inte är ett halvår äldre! Valparna skulle bli så fina! (Jazz verkade faktiskt lite svartsjuk. Kanske insåg han konkurrensen?)

Framför mig nu har jag "problemet" med Divas alltför välmusklade bakdel som gör att hon breddar sig bak i rörelse. Dessutom gör ju musklerna att hon ser bredare ut än hon faktiskt är också. Tänk, aldrig trodde jag väl att jag skulle ställas inför ett sådant problem! De flesta andra som diskuterar muskler vill ju muskla hundarna bättre och inte tvärtom ... Nu ska Diva få promenera i stället för att springa lös så mycket som hon gjort hittills. Dessutom ska jag stretcha henne flera gånger i veckan. Jag antar att det kommer att ta tid innan det blir några synliga förbättringar/försämringar (välj själv!) avseende muskelmassan ... Jag ska väga henne och försöka ta kort med jämna mellanrum för att se om det går att mäta eller se förändringen.

Patrick hann inte mer än komma hem från utställningen och ta ett dopp i sjön innan han begav sig iväg för att jobba. Jag kan tänka mig att det blir en lång natt för honom ... I morse klev vi upp 04.45 och han hann ju inte sova något idag. Visst är han snäll som följer med mig på utställningarna trots att han jobbar natt?!?

Prognosen för imorgon säger att det blir regn, så det är en viss risk att vi inte kommer att lägga spår då. Annars börjar vi nog med Smilla och Blaze ... Hon fyllde fyra månader idag förresten.