lördag, juli 28, 2007

Melody flyttade idag ...

Jazz. Bilderna tagna av Simon. Vi hade inte planerat någon "fotosession", så ni får ha lite överseende ...


Felix kattunge. Namnet är inte riktigt bestämt ännu. Plexus, kanske?

Som tur är har jag haft nästan en månad på mig att förbereda mig inför att vår älskade lilla Melody skulle flytta, så det kändes inte så hemskt som jag trodde när hon åkte idag. Dessutom var det ett trevligt par som köpte henne, så nu hoppas jag bara att de kommer att trivas med henne och hon med dem. De har för övrigt jättefina staffordshire bullterriers som de ställer ut (den ena är svensk och polsk utställningschampion) så förutom att de inte bor så långt bort så lär vi säkert träffas på utställningar också. Lycka till nu, med såväl Melody och fölet i magen som med hundarna och förhoppningsvis valpar framöver!
Patrick har haft strongmanuppvisning tillsammans med Benny Wennberg (känd strongmanprofil från Strömsund) på Fäviken Game Fair och kommer att ha det även i morgon kl. 13. Det hade gått bra och inget regn kom det heller trots att prognoserna hotat med det såväl idag som i morgon. Sebastian var på Storsjöyran med sin tjej igår/i natt, och tydligen var det lyckat trots halvruggigt väder.
Idag har jag läst boken Skendöda (2007, Jengel förlag AB) som är skriven av en av våra kära grannar från åren i Krokom: Sten Lindqvist. Den beskrivs som ett actiondrama och är väl egentligen en typ av kriminalroman. Boken var verkligt bra och rekommenderas! Extra rolig blir läsningen av att den till största delen utspelar sig i Jämtland, men man behöver inte ha någon lokalkännedom för att ha glädje av den. Den är en uppföljare till boken Hälsa till mamma! som jag dessvärre inte har läst; antagligen borde man läsa dem i rätt följd men jag är ändå sugen på att läsa den, så jag ska se om den inte finns hos någon bokhandlare i stan.
Vi har varit ute en del också under dagen; det har varit mestadels vackert väder och förhållandevis varmt. På morgnarna brukar Philip hämta in en kattunge (ofta den lilla blå, hon är alltid så himla lugn och snäll) och titta på barnprogram tillsammans med kattungen invirad i en kofta så bara huvudet sticker fram. Kattungen tycker också att det är mysigt! Jag ska försöka komma ihåg att föreviga det hela på bild ... Kattmammorna fångar möss nu för glatta livet för att mata ungarna med - eller, rättare sagt, Maniac är duktig och fångar ätbara möss medan Tjejen fångar näbbmöss ... Suck. Jag känner inte till något djur som äter näbbmöss, och det gör naturligtvis inte kattungarna heller. Däremot leker de med dem, särskilt de som bara är lite döda. Dessutom har hundarna också upptäckt sporten i att ta katternas fångster och ha som "trasa" att springa med på åkrarna. Jag vet inte hur många döda och halvtuggade små möss som har fått sin sista vila i en avfallspåse i soptunnan vid det här laget ...