måndag, juli 02, 2007

Mot nya äventyr!


Skyborne Design kollar in Tjejen. Simon med Diskett i bakgrunden.
För några nätter sedan bestämde jag mig för att sälja några av hästarna för att inte ha alltför många framåt vintern i och med att jag kommer att ha fullt upp med bäbisen. Jag är så nöjd med alla hästarna att det nästan var omöjligt att bestämma vilka jag skulle annonsera ut, så jag satte in en annons där nästan alla hästarna var med och så beslutade jag mig för vilka som skulle få flytta utifrån vilka som skulle få riktigt bra hem ... Igår flyttade vår drömponny Skyborne Lightning till familjen Näslund, Risegårds stuteri i Rise, Offerdal (www.risegardsstuteri.se), där han får sällskap av fyra andra avelsgodkända welsh och welsh cobhingstar. Det känns bra att han kom just till dem. De kommer att fortsätta använda honom i aveln och tar emot ston till honom redan nu. Dessutom är det så pass nära (ca 12 mil) att jag själv kommer att ha möjlighet att använda honom i fortsättningen också. Morris är betäckt med honom, så med lite tur får vi en ny sagoponny till våren.

Dessutom har Diskett och Design flyttat till Delsbo i Hälsingland. Diskett ska bli ridponny men väntar ju också förhoppningsvis ett helsyskon till Design nästa år. Vi är supernöjda med Design; finare och trevligare hingstföl får man leta efter! Alla hästarna gick snällt in i hästtransporterna (vilket jag i och för sig förväntat mig, men man vet ju aldrig) och jag ska försöka hälsa på när jag har möjlighet. Lycka till nu med Lightning, Diskett och Design!

Melody kommer att flytta till Svenstavik nu under juli. Hon är en sådan där speciell ponny som man förstås aldrig borde sälja - men jag har ju kvar hennes mamma och två småsystrar och jag är säker på att Melody får ett bra hem, och det är viktigast. Och det känns trots allt bra att det är fina och trevliga ponnyer vi säljer.

Nu har vi bara två småhingstar kvar till salu: Morris hingstföl e. Heniarth Yarra Glen och Skylines ettåriga fux med bläs och vita strumpor, Love Story. Hör gärna av er om ni är intresserade!

Om allt går enligt planerna kommer vi att använda vår Ekbäckens Jarrah som avelshingst nästa år ... Men mycket kan hända, och att få en hingst genom nålsögat till godkänd avelshingst är ju som ni kanske vet inte det lättaste. Hittills ser Jarrah väldigt lovande ut, och i hans härstamning kombineras ett flertal av de vackraste och bästa welsh mountainponnyerna jag känner till.

Igår klippte jag klorna på kattungarna och idag ska jag avmaska dem - måste bara köpa avmaskningsmedel först. Jag har läst mig till att de ska avmaskas med Axilur när de är 3, 7 och 11 veckor gamla, så nu hoppas jag att det stämmer och att det finns hemma på apoteket i Bräcke. (Det finns andra avmaskningsmedel också, men Axilur är ju i alla fall beprövat.) Nu kan de springa omkring lite och busa, och barnen tar ut dem på gräsmattan flera gånger varje dag.

Igår gjorde vi (läs: Patrick) färdigt bryggan så nu ska vi inviga den med fika nästa gång det blir soligt. I natt har det regnat, men jag önskar faktiskt att det kunde ha regnat mer med tanke på familjens pollenallergiker (Patrick och Simon). Dessutom växer det ju bättre om det regnar ibland ...

Jag var förresten till mödravården förra veckan, och allt var bra utom mitt blodvärde som var ännu lägre än förra gången (faktiskt riktigt dåligt) så nu kan jag nog inte hitta på fler ursäkter för att slippa undan att äta järntabletterna som jag köpte för någon månad sedan. Jag tror jag har ätit tre tabletter på en månad ... Men huvudsaken är att bäbisen mår bra, och det verkar den göra.