fredag, augusti 01, 2008

Augusti. Redan!

Varför går dagarna mycket fortare på sommaren motför på vintern? Trots att de är enklare att utnyttja till fullo eftersom de ljusa timmarna är så många fler?

Det märks i alla fall att det är augusti och snart höst. Det har dragit in en kallfront nu ikväll, och till och med regnat lite. Temperaturen sjönk tio grader på bara en liten stund. Vi har hämtat Simon, som varit på distriktslägret för 95:or i Ytterhogdal; det var 115 pojkar och ungefär lika många flickor med. Utifrån hur de lyckades där, kan de bli uttagna till flera träningar och nästa års distriktsläger, och så småningom hägrar deltagande i distriktslaget och ett elitläger i Halmstad. Simon skötte sig tydligen mycket bra. Han är väldigt talangfull och blev bland annat uttagen som målvakt i matchen mot ledarna. Det är andra lag som hört sig för om han vill börja spela för dem, så vi får väl se vad som händer. Så länge han tycker att det är roligt och känner att han utvecklas är det ju bara att "köra på" och vi kommer naturligtvis att stötta honom så gott vi kan. Han tyckte att distriktslägret och ledarna var fantastiskt bra, och att han lärt sig enormt mycket. Jag tror att det blir ett lyft för honom att vi flyttar till Frösön/Östersund, eftersom det finns bättre träningsmöjligheter där även vintertid; då tänker jag på handboll osv utöver fotbollen, som jag antar har vinteruppehåll där också.

Vi har tagit ner den sista hästhagen också. Det finns en kvar, där stona fortfarande går, men den satte inte vi upp så den behöver vi inte ta ner heller. Det ser fult och tråkigt ut utan hästhagarnas vita band.

Dessutom har vi tränat Smilla lite med startboxen vi byggt. Hon har ju inte gillat startboxen, inte här hemma heller, så just nu känns det som om det inte spelar så stor roll om vi prövar oss fram för att se om vi kan få henne att tycka att den är okej. Om hunden vänder sig om i startboxen kommer den ju aldrig att kunna springa några lopp hur som helst, så vi har liksom ingenting att förlora. I och för sig kan hon ju träna rundbana ändå, för man kan göra vanliga "lure coursingsläpp" (handsläpp), men det är betydligt enklare att bara kunna stoppa in hunden i startboxen och lita på att den står där snyggt och prydligt i väntan på haren. Igår fick gallret vara helt uppfällt, och så slängde jag en boll genom boxen några gånger - men Smilla är tyvärr inte så himla intresserad av att springa efter bollar; hon föredrar att stjäla dem av någon annan. När vi tränade henne idag lät vi bli att spärra gallret (kompostgaller, vad annars!) i nerfällt läge, utan lät det bara hänga ner så att hon kunde putta upp det själv med nosen. Dessutom slängde jag in en liten korvbit längst fram i boxen varje gång jag stoppade in henne där. Korvbitarna struntade hon i till en början, men hon blev nöjd med att hon kunde öppna gallret själv. Efter några gånger höll jag för gallret lite så att det blev trögare att putta upp, så jag hoppas att vi hinner avancera till helt fastspänt galler innan vi ska till rundbanan nästa gång. Hittills har hon nämligen uppfattat gallret som "stopp". Hon är ingen utbrytarkung och skulle inte drömma om att t.ex. försöka tugga sig genom ett galler, så hon har trott att den enda vägen ut har varit samma väg som hon kom in, vilket innebär att hon vänt sig på en gång om gallret varit nerfällt. På rundbanan tar det en stund från att man placerat hundarna i startboxen tills gallret fälls upp, eftersom haren/trasan startar en bra bit bort längs banan. Det är just det momentet som jag (läs: hundarna) tycker är svårast. På lure coursing håller man ju fast hundarna med händerna tills trasan är igång, vilket är mycket enklare - men förstås en omöjlighet i rundbana och whippetrace, som ju går på tid och inte bedöms via poäng. Jaja, jag är säker på att både jag och hundarna lär oss en hel del på kuppen - och om jag genom att jag är så oerfaren inom rundbana skulle förstöra deras möjligheter att bli "kapplöpningshundar" så får det väl vara så då. Jag har ju ändå inga större ambitioner när det gäller deras tävlande, utan vill bara att de ska få vara med och ha roligt. Det är nämligen viktigt att saker är roliga, tycker jag.

Nu i helgen blir det hur som helst ingen rundbaneträning för oss, för det är utställning i Svenstavik både lördag och söndag. Två kvinnliga finska domare som jag inte har en aning om vad de gillar för hundar. Smilla ska gå i bruksklass, så jag hoppas att domarna inte "räknar bort" henne bara för det . Det har ju varit en del diskussioner när det gäller just bruksklass, eftersom en del verkar räkna det som "fulklass" - dvs att man anmäler till det för att slippa konkurrensen i öppen klass eftersom man har en ful hund som bara kan springa. Det gäller inte Smilla! ;)