söndag, augusti 03, 2008

Magi har gjort sin utställningsdebut!



Morris ettåring Skyborne Magic Quest (e. Heniarth Yarra Glen), som vi sålde tidigare i somras, har nu gjort sin utställningsdebut i Forshaga med fin kritik av domaren Kurt Larsson: Välutvecklad av god rastyp, maskulin (8 p). Vackert huvud, lång välformad hals, välformat kors, ngt öppen bål (7 p). Tåvid fram, ngt tät bak (7 p). Lång vägvinnande skritt (8 p). Lätt vägvinnande med bra hasarbete i travet (8 p). Summa 38 p; klass I. Hans ägare fick beröm för att han var så välhanterad, och domaren trodde att de småsaker han anmärkt på kommer att växa bort. Grattis igen från oss! Foton: Linda Alm.

Utställningen i Svenstavik idag var kallare och om möjligt ännu mer regnig än igår. Jag tror inte det var uppehåll en enda minut så länge jag var där. Dagens domare tyckte att både Olivia och Smilla hade för stora öron. Hellre det än ståndöron, tycker jag (men bäst är förstås varken eller). Men jag ska inte mata hundarna med köttbullar i ringen fler gånger, för det gör att öronen har en förmåga att falla framåt som "flärpar", särskilt när de står på bordet i hällregn. I övrigt var kritiken helt okej för båda hundarna (men detta var den första domaren någonsin som beskrivit Smilla som kraftig! Var det kanske för att det inte fanns någon fler hund i ringen samtidigt, så att det inte fanns något att jämföra med? Smilla är ju inte ens tjock!). Kontentan av helgen är att jag tycker att det har varit trevligt att träffa alla bekanta och titta på fina hundar, men att domarna denna gång inte tittade på samma saker som jag. Grattis till er som det gick bra för (och till alla andra: bättre lycka nästa gång)!

Väl hemma tränade jag Smilla och Jazz några gånger i vår startbox, och det går faktiskt bra nu, men det är förstås inte säkert att hundarna inser att det är just en startbox som vi har byggt ... De kanske tror att det bara är en rolig lek vi håller på med, och att boxarna på rundbanan är något helt annat. Vi ska försöka hinna träna på rundbanan nästa söndag; det är dock mycket annat som ska göras den här veckan också, så vi får väl se hur det blir.