tisdag, mars 03, 2009

Mer slalom


Det går snabbt framåt med Philips slalomåkning. Nu är han jätteduktig på att ploga så att han kan reglera farten på ett bra sätt; de första dagarna åkte han rysligt fort, tyckte jag. Från och med igår får han åka hela vägen upp i liften i barnbacken, och nu behöver vi inte längre stå utstationerade på lämpliga ställen i backen. Det kan inte hjälpas att jag har hjärtat i halsgropen när barnen gör alla "farliga" saker, men samtidigt måste de ju få lära sig allt som hör livet till, och att kunna åka skidor på längden och tvären tillhör definitivt de grundläggande färdigheterna för en jämte. För vad har man för glädje av snöhelvetet om man inte kan utnyttja det till något roligt? ;)


Vi har satt upp två lampor i vårt sovrum igår och idag, och så har vi gjort lite annat småfix men inga större projekt. Vi ska ta det lugnt med sådant nu under lovet, har vi bestämt. Egentligen är det ingen brådska att få i ordning resten, men det vore skönt att ha allt helt klart innan det blir sommar och finplaneringen av tomten ska göras, gräsmattan anläggas och husen målas. Dessutom ska vi bygga en altan, lägga plattor och en massa andra saker. Har ni förresten sett "Familjen Annorlunda" på teve? Jag har tittat lite på ett par av avsnitten, och har slagits av att det ser så fruktansvärt jobbigt ut att ha många barn (trots att de inte verkar ha några andra särskilda saker att göra). Om vi inte redan hade haft fem, hade jag definitivt avskräckts från att skaffa barn överhuvudtaget. Visst kan det vara jobbigt att vara många i familjen ibland, men jag tycker att det är andra saker runtomkring som är mycket värre, och de sakerna/personerna skulle jag ju ha fått dras med oavsett, eftersom de inte har något med barnen att göra. Just nu känner jag mig väldigt less på en person som beter sig som en byfåne och trakasserar alla "väderkvarnar" i världen (ni har väl läst Don Quijote?).


Nej, nu ska jag förbereda lite inför morgondagens äventyr! Dessutom har jag två spännande nyheter att berätta om senare under mars!