fredag, december 15, 2006

Hur kan någon föredra vintern ...




... när det här är alternativet?!?

Den här vintern har hittills varit som en enda lång höst - ruggig och mörk. Ytskiktet i hagarna är ojämnt och hårt, och inte ens fölen tycker att det är roligt att springa nu. Hundarna leker dock som vanligt; det ska mycket till innan en whippet låter bli att springa på grund av underlaget. Till och med blankis fungerar bra - det tar bara lite längre tid att få stopp!

I tisdags var det traditionsenlig lussevaka på högstadiet. Sebastian deltog i gruppen som underhöll; han var med i sketcherna, sjöng "Rocking all over the world" i en grupp samt var förstås med i luciatåget. Jag har fått höra från flera håll att han var duktig, och musikläraren tycker att de borde fortsätta med gruppen och ha fler framträdanden. I onsdags firade vi lucia flera gånger om: först i skolan (jag var med i luciatåget på gymnasiet; det är fortfarande roligt att sjunga!), sedan på dagis och till sist i ishallen, där vissa av hockeylagen (bland annat Sebastians lag) och en sångkör stod för underhållningen. Jag gillar lucia - den är så lagom avgränsad och inte lika ansträngt upphaussad som vissa andra högtider (t.ex. jul och nyår). Men jag gillar julen också, det måste jag erkänna!

Jag har äntligen hunnit med terminens alla utvecklingssamtal för såväl mina egna barn som för mina elever. Nu är det bara två skoldagar kvar för mina gymnasielever, och de har nog haft nedräkning ett tag nu ... Det är jobbigt på slutet av höstterminen, och eleverna har verkligen gjort sig förtjänta av ett långt jullov. Extra långt blir det eftersom de jobbat in tid genom bl.a. öppet hus. Vi lärare jobbar på onsdag också, men sedan får även vi ledigt. Det behövs, kan jag tala om. Jag tycker jättemycket om mitt jobb, men det tar på krafterna också. Det är så mycket runtomkring själva undervisningen som jag tror att människor utanför skolvärlden inte har en aning om - eller åtminstone har svårt att inse HUR mycket annat jobb man gör. Men jag tänker inte klaga; jag har, i mina ögon, världens bästa yrke.