torsdag, december 21, 2006

Julstädning ...

Ja, det är vad jag ägnat större delen av dagen åt. Med tolv rum att städa så tar det ju ett tag ... Men de stora barnen städar förstås sina egna rum, och Philips rum är så litet att det nästan inte räknas som ett rum, så det var väl egentligen nio rum jag städade ... Plus kök, hallar och badrum, förstås.

Jag är egentligen inte särskilt effektiv när jag städar. Jag börjar med en sak, och så kommer jag på att jag "bara måste göra det också" medan jag kommer ihåg det och när jag ändå är på det stället i huset. Idag innebar det till exempel att jag badade hundarna mitt uppe i allt (och dessutom klippte jag klorna och skrapade bort lite tandsten på dem när jag ändå höll på). Det innebär att det fortfarande är lite dammtorkning kvar - men hundarna är i alla fall fina! Eller - var. Det tog väl ungefär två minuter för dem att skita ner sig igen när de sprang som galningar runt stallet. Men jag VET att de är nybadade, och det räcker för mig. Whippetar är ju i allmänhet renliga hundar, och all eventuell smuts åker bort så fort de torkat.

För er som varit intresserade av Skyline kan jag berätta att hon nu är såld och ska flytta till sitt nya hem under jullovet. Hennes nya familj verkar jättebra, och som tur är flyttar hon inte så långt. Jag kommer att sakna henne! Hennes gener finns kvar hos oss i och med att hennes isabellfärgade tvåårshingst Skyborne Lightning (moderlivsimport e. den vackre Ysselvliedt´s Special Edition) är godkänd för avel, och vi kommer förmodligen att använda honom till våra ston till sommaren. Om allt går som det ska kommer jag även att erbjuda honom till andras ston. Villkoren (språngavgift etc.) för betäckningarna återkommer jag till längre fram.

Kvar till salu har vi Skylines ljuvliga sjumånaders hingstföl, Skyborne Love Story. Han är snäll att leda, verka och binda upp, och hans passansökan är inskickad.