tisdag, december 26, 2006

Juldopp

På julafton bestämde vi oss för att gå ner till sjön och bada. Till och med Philip ville bada, men han "fegade ur" när han kände hur kallt det blev utan kläder. Felix och Patrick tog sig däremot ett par dopp i den iskalla sjön. Själv badade jag inte - jag tycker att det är kallt till och med på sommaren. Diva tyckte att det blåste för mycket och tog skydd bakom några stenar; annars är hon rätt katig när det gäller vinterbad.

Julen har varit precis som den ska vara, med mycket och god mat och besök av Patricks föräldrar. Nu skulle man nog klara sig på soppa fram till påsk eller så ... Sebastian var jultomte hos oss, och han fick även i uppdrag att vara tomte hos våra gulliga grannar som har barn på Philips dagis. Med sig hade han Simon, och de gick även en sväng till våra andra grannar och gav dem en vinflaska från oss (vet inte om de dricker vin, men det var en fin etikett på den med en häst ...) och alla var glada och nöjda. Sedan gav de en julblomma till mina föräldrar också och ett paket till sin hitflyttade kusin, men jag tror inte att det var lika uppskattat av responsen att döma.

Hundarna har nog inte haft någon särskilt spännande jul. De har i och för sig fått både goda ben och grisöron och en och annan skinkbit, men jultomten brydde de sig förstås inte om. Vi har gått till Bodsjön med dem i alla fall, och Patricks mamma följde också med. Det är en sådan fart på henne trots att hon är 78 år gammal. Jag är säker på att hon har betydligt bättre fysik än en genomsnittlig 20-åring - men så är hon duktig på att underhålla sin kondition också med långa och raska promenader. Idag bakade hon jättegoda bullar, och Philip gjorde flera helt egna bullar och han var så lycklig över dem. En annan sak vi har gjort, är att vi äntligen kommit oss för med att skaffa badkar! Åh, vad jag har saknat att kunna bada de senaste åren! Vi hade nämligen inget badkar i Skede heller. Både vi och barnen har hunnit bada flera gånger. Philip och Felix badar tillsammans och har så roligt. De leker jättemycket med varandra annars också; Felix är så snäll och duktig med sin lillebror trots att det är fem år som skiljer dem åt.

Jag vet att det var en hel del av våra vänner och bekanta som blev utan julhälsning från oss (jag har inte lyckats spara alla e-mailadresser; några har dessutom bytt adress och vissas mailboxar var fulla), men jag hoppas att alla har haft en bra jul. Tack för de julhälsningar vi själva har fått från olika delar av världen! Nu siktar vi in oss på nästa helg med allt vad där hör till. Jag ska försöka göra en liten årskrönika också för att sammanfatta året som gått. Nästa år hoppas jag att vi hinner med en längre resa, och vi har även ett par roliga nyheter (tycker vi själva i alla fall) som vi kommer att presentera längre fram under året. Just nu väntar vi bara på snön så att barnen kan använda sina nya skidor och kälkar ...