söndag, december 31, 2006

Året som gått

I fjol försökte jag mig på någon sorts summering av året som gått, och det ska jag försöka göra även detta år. Året har gått fort men det har hänt mycket, så det blir naturligtvis bara en bråkdel som jag kommer att skriva om här.

I början av året bodde vi fortfarande i Skede, som ligger ungefär en mil från Vetlanda i Småland. Därifrån gjorde vi ett antal utflykter på olika utställningar med hundarna. Smilla gick i valpklass hela våren och hann med att bli BIR-valp ett antal gånger (bland annat på den internationella utställningen i Malmö), och hon fick dessutom flera BIS-placeringar, varav en vinst. Diva gick i juniorklass och fick Hp på officiell utställning samt flera BIR och BIG på inofficiella utställningar.

Tidigt på vårterminen bestämde vi oss för att flytta hela den långa vägen till Jämtland, eftersom mina föräldrar ville att vi skulle flytta ”hem” för att så småningom överta gården där vi nu bor. Vi tyckte då att det kändes rätt, trots att vi hade mycket ångest och ”second thoughts” över att lämna Småland, våra nära vänner och goda grannar, Philips älskade dagmamma, barnens kompisar och deras skola samt naturligtvis mitt jobb och ”vårt” gym. Sebastian hade dessutom bara ett år kvar i grundskolan, och det är tufft att komma ny till en skola med så kort tid kvar innan slutbetygen ska sättas. Nu är ju Sebastian en klippa på alla vis, så han har inte haft några problem att komma in i sin nya skola på ett bra sätt, trots att det varit en strulig hösttermin på skolan med flytt till nya lokaler osv. Men hade det inte varit för gården så hade vi ALDRIG lämnat Småland …(Love you and miss you!)

Ni som följde min blogg ifjol kanske kommer ihåg att vi då miste en älskad släkting, som då var endast femton år gammal. Även denna vår innebar en tragisk förlust av ett barn – mitt kusinbarn (jämnårig med Sebastian), som vi förvisso inte kände, men jag var granne med barnets pappa (min kusin) när vi växte upp och Sebastian och pojken skulle ha gått i samma klass i Bräcke. Vi har besökt graven flera gånger, och jag tänker på pojken och hans familj varje gång jag passerar kyrkogården, som ligger mittemot Philips dagis. Gravstenen är den finaste gravsten jag sett någon gång, med en bild på pojken ingraverad.

Som vanligt hoppar livet snabbt mellan hopp och förtvivlan och tillbaka igen. I maj föddes våra två föl: Skyborne Love Story och Skyborne Midnight Sun. Fölningarna gick bra, och stona fick senare åka på betäckning med Heniarth Yarra Glen. Vår tvåårige isabellhingst Skyborne Lightning fick betäckningslicens och vi beslutade oss för att låta honom betäcka vår Kulltorps Diskett (sektion B).

I maj importerade vi dessutom en svart whippethane från Frankrike: Taraly Black Mamba (e. Multichampion Taraly Stairway-to-Heaven – Multichampion och världsvinnare -01 Taraly Malcolm X). ”Jazz” har under hösten ställts ut i valpklass och har flera BIR samt BIS-placeringar (den senaste på SVVK:s utställning i Stockholm i oktober).

I juni tog vi så vårt flyttlass upp till Jämtland. Eller rättare sagt – det blev flera vändor; eftersom vår familj består av sex personer, fem hundar, åtta hästar och två katter så har vi rätt mycket saker. Vi köpte en jack russellvalp, Blaze, i samband med flytten, och hon har förgyllt vår tillvaro här. Dessvärre tyckte jag nu i början av vintern att det kändes för mycket med fem hundar, eftersom vi ju försöker aktivera våra hundar utifrån var och ens förutsättningar och vilja. Därför sålde vi Blaze i december till en aktiv tjej i Östersund som bland annat driver ett eget gym, och det verkar som om Blaze har anpassat sig bra till livet i staden.

Sommaren gick åt till att fixa hagar och ved, och vi köpte mycket nya möbler också eftersom huset där vi bor nu är ganska mycket större än det i Skede. Några utställningar hann vi i alla fall åka på, och till vår stora glädje fick Smilla två CK på raken när hon tio månader gammal debuterade som junior. Dessutom har hon placerat sig i Bästa tikklass, vunnit juniorklasser och blivit BIS-2 junior. Resultaten för Jazz har jag redan nämnt.

Under hösten genomförde Diva sin MH (mentalbeskrivning) med godkänt skott (1:a). Vi började även träna viltspår med hundarna, och i oktober debuterade Smilla genom att genomföra sitt anlagsprov med full poäng! Detta gav förstås mersmak, och under 2007 ska jag försöka hinna göra MH och anlagsprov med dem jag inte hann med i år (alternativt var för unga).


Patrick har gått en utbildning i Härnösand sedan augusti, och utbildningen fortsätter nu i Östersund. Han har varit borta mycket, och jag har haft fullt upp med barn, hundar och hästar under hela terminen. Dessutom jobbar jag ju heltid (jag är gymnasielärare i språk), och det är alltid extra mycket att göra och sätta sig in i när man börjar på en ny skola. Barnen spelar ishockey (Sebastian och Simon) och innebandy (Felix), så det blir många resor fram och tillbaka till Bräcke varje dag. Mitt i allt har jag försökt träna själv också, men träningen är faktiskt det som blivit lidande under terminen, eftersom den hamnade en bit ner på prioriteringslistan. Jag måste ju sova någon gång också … (Patrick lyckas på något sätt både jobba natt på helgerna och kliva upp på morgnarna som vanligt … Själv måste jag sova i alla fall sex timmar för att fungera någorlunda på dagarna.) Men men, jag HAR faktiskt tränat kontinuerligt – även om det inte blivit fem gånger i veckan - så även om jag har tappat lite muskler och toppstyrka så är jag i alla fall inte tillbaka på scratch. Jag vet att det går rätt fort att komma igen också, så jag har förtröstan …

I november fyllde Patrick 40 år, och vi köpte dessutom hingstfölet Ekbäckens Jarrah (e. Heniarth Yarra Glen u. Ekbäckens Jasmine – Twyford My Man), som vi hoppas mycket på inför framtiden. För ett par dagar sedan sålde vi så Ysselvliedt´s Sky Line, eftersom vi kommer att använda hennes son på våra ston nu framöver och därigenom bevara hennes linjer. Vi beslutade oss dessutom redan i våras för att behålla även årets stoföl (e. Vardra Santos u. Twyford Morgana), och vi försöker hålla hästantalet på en rimlig nivå för att hinna med alla. Skylines årsföl Love Story kommer också att säljas så småningom och är alltså till salu.

Har jag fått med allt nu? Nej, inte på långa vägar … Det allra mesta av det som händer och det vi gör är förstås sådant som bara vi själva vet om, och mycket är sådant som alla människor gör och är därför inte av allmänt intresse. I det stora hela är jag i alla fall väldigt nöjd med det gångna året. Det finns beslut som jag ångrar att vi tagit, men även om saker inte går att göra ogjorda så går det i alla fall att ändra på dem utifrån det nuvarande läget. Vi har aldrig varit rädda för förändringar, men det gäller att göra dem vid rätt tidpunkt. Ni som följer min blogg och genom den våra liv kommer framöver året - eller möjligtvis under 2008 - att få reda på de saker vi redan nu har planerat.


Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag er alla - gamla och nya vänner och bekanta såväl som er som bara råkat läsa dessa rader!