fredag, april 13, 2007

Fredagen den trettonde

Men naturligtvis har ingen olycka skett som beror på detta. Jag spårade med alla tre hundarna idag, men gjorde det i samma spår, vilket man förstås inte bör göra. De gick i ordningen Diva, Jazz och Smilla. Alla löste uppgiften fast det syntes på både Jazz och Smilla att de delvis följde Divas spår eftersom de gick fel i samma vinkel som Diva (sedan gick de tillbaka och "tog om" innan de fortsatte). Dessutom måste jag byta älgklöv nu, för den luktade surt och äckel efter att ha legat ute i värmen under dagen. Jag frös nämligen inte in den efter förra spårningen eftersom jag tänkt spåra redan dagen efter, men vädret satte ju stopp för det, och igår hann jag inte spåra, för då var jag i Östersund hela dagen med Felix och Simon. Felix skulle på sjukhuset, för han är rätt täppt i näsan av sina polyper, och nu blev det bestämt att han ska opereras, trots allt. På sjukhuset i Eksjö för något år sedan tyckte läkaren att vi skulle avvakta, för polyperna blir oftast mindre när barnet kommer i puberteten - men det känns som lite väl lång tid att vänta, för Felix har inte ens fyllt nio än. Igår passade jag på att fråga vad läkaren i Bräcke menat när han pratade om mandlar innanför näsan, och det var tydligen polyperna han menade även om han inte var så värst duktig på att uttrycka sig ...

Sedan passade vi på att handla kläder och skor och sådant också, och mer kutterspån och fler saltstenar till hästarna och mer färskfoder till hundarna. Felix längtar till måndag, för då får han ha sina nya kläder på skolan ... Vi har köpt nya köksmöbler också, från Mio. Det kändes konstigt att ställa undan våra "gamla" köksmöbler som vi köpte för dyra pengar när vi flyttade till Umeå 1992. Jag tycker fortfarande om dem, och det finns knappt ett märke i köksbordet efter alla år och alla barn, och hundar också för den delen. Det var tyvärr bara fyra stolar som hörde till det bordet, och i och med att vi redan nu är sex så behövde vi ett bord med fler stolar. Det värsta är att det tar tid att vänja sig vid nya köksmöbler ... Men de passar bra i köket.