lördag, april 07, 2007

Lugna gatan

Här är det väldigt lugnt just nu. Patrick jobbar och Sebastian är på LAN. Det blåser fortfarande rätt mycket och kallt, även om det ser varmt ut inifrån. Till och med snösmältningen har avstannat. Igår gick jag till Bodsjön med Jazz och Diva (japp, det var halt!), men idag kändes det som om mitt behov av att vara utomhus var tillfredsställt redan efter att jag fixat någon timme med hästarna (vattning, mockning osv). Hundarna var glada över att få komma in efteråt! Dessutom tränade jag ben i dag (Philip var med på gymmet och lekte), och då minskar behovet att röra sig efteråt ...

Barnen är ute mest hela tiden. Vi har en stor och jätterolig (suck!) vattenpöl på gården där barnen leker olika lekar beroende på hur kallt det är. På morgonen och förmiddagen fungerar den bra att sladda på med cyklarna för då är den isbelagd, men framåt eftermiddagen är det mest kallbad som gäller ... Eller, rättare sagt: De "leker bara", men de blir blöta. Det är inte ens någon idé att tvätta kläderna mellan doppen trots att de luktar skunk av äckelvattnet, utan de får bara hänga på ett element för att torka.

Katterna är ute nästan hela dagarna nu och ibland på nätterna också, och det har varit en långhårig svart katt här och gjort dem sällskap. Återstår väl att se om kavaljeren är kastrerad eller inte ... Löpt har de definitivt gjort, i alla fall. Om de får ungar i sommar så ska jag nog se till att de blir steriliserade efteråt. Katter i all ära, men det får inte bli för många av dem; någon "djursamlare" är jag definitivt inte även om jag gärna har många djur omkring mig. Smilla löper också för fullt. Hon är ganska slarvig när det gäller att städa efter sig, men det hon missar brukar Jazz slicka upp efteråt om vi inte redan hunnit torka upp det. Det blir inte särskilt stora bloddroppar efter en whippet, som tur är.