onsdag, juli 02, 2008

Husbygget har tagit fart (äntligen!)

Nu händer det saker på husfronten! Vi har betalat tomt, lagfart och pantbrev (förutom bl.a. nybyggnadskarta, bygglov och GK1) samt fått klart vem som ska göra grovplanering och servisledningar på tomten. Dessutom har vi fått hem fabriksordern, som ska vara inskickad om en vecka, och färgsättningspappren (ska vara inlämnade i slutet av juli). Det innebär att vi ska ta ställning till en massa saker ... Ska man till exempel ha extra uttag för fönsterbelysning? Om man bara har panelgardiner tycker jag att det är ganska fult med ett par uttag eftersom de inte döljs av en kappa, och då kanske det är snyggare med vanliga bordslampor på fot. Å andra sidan är det praktiskt och rätt fint med fönsterlampor. Ska man ha samma golv i hela nedervåningen, för att det ska se enhetligt ut, eller blir det too much? Och tapeterna! Hjälp! Jag vill ha stilrent och inte en massa krusiduller, men ändå inte för naket och avskalat - så där sjukhusaktigt ... Visst är det löjliga "problem", men besluten måste ju ändå tas och sedan kommer vi att få leva med (och i!) resultatet. Jag hoppas, hoppas, hoppas att det blir bra!

Vi har tagit bort två hagar också idag. Det tog ett tag, eftersom elbanden skulle rullas upp och stolparna "ruckas upp" och bäras till stallet. Morris, Meyah och Sunny behöver ändå inte alla hagarna. Sunny ser ut att sakna Music, och hon är mer social än någonsin - kommer fram direkt och lägger huvudet mot min axel när jag sätter mig ner och kliar henne på bringan. Meyah nöjer sig med att nosa på mig. Morris har så fina döttrar! Meyah rör sig jättebra med ordentligt hasarbete. Hon håller på att tappa den ljusa fölpälsen, och under är hon ganska mörk, så just nu ser hon väldigt rolig ut - lite som en panda.

Sedan har jag cyklat en timme med Jazz och Smilla i eftermiddagsvärmen. Efter några kilometer stannade jag så de fick dricka vatten, och Jazz simmade en ganska lång sväng för att hämta en pinne. Smilla fick två små sår på den ena trampdynan av cykelturen. Suck. Jag hoppas de läker snabbt; hon är i alla fall inte halt. Vi har badat i sjön också (ja, okej då, bara barnen och Patrick; jag stannade med Indra på stranden) och så har vi tränat en stund samt varit på ett möte inför Gothia cup. Jag tror bestämt det blir en tidig kväll i kväll ... Trots att det fortfarande är jättefint väder.