lördag, juli 05, 2008

Lite kallare. (Nästan skönt!)

Missförstå mig nu inte; det är ju det här jag längtat efter hela vintern. Men ändå, när det har varit riktigt varmt i flera dagar och värmen verkligen har slagit läger inomhus så att det konstant är 27 grader varmt trots vidöppna dörrar, då är det faktiskt skönt när det blir lite kallare någon dag så att man hinner kyla ned sig lite lagom ... Hundarna piggnade också till idag. Den enda hunden som ligger på en konstant hög energinivå oavsett väder och vind är förstås Voice. Hon bryr sig lika lite om värme som om regn. Hon är den enda som glatt studsar ut varje morgon utan att titta lite försiktigt först för att se om det möjligtvis är dåligt väder så att man borde stretcha lite extra (Smilla), sega sig ut (Diva och Jazz) eller tvärvända en meter innan dörren och istället kasta sig in under köksbordet för att helt slippa morgonkissningen (Olivia som försöker göra sig osynlig).

Det var inget badväder idag. Igår badade vi och barnen flera gånger under dagen, fast på olika ställen varje gång. Nu börjar barnen känna till de flesta badplatserna på vår sida sjön. På kvällen cyklade jag till Drevviken med Jazz (svängen jag cyklade är nog ca 10 km), och Patrick tog med sig barnen dit i bilen. Jazz tycker att det är skönt att bada, och igår simmade han en lång stund, säkert 5-10 minuter, i det varma vattnet. Till och med jag har badat nu, trots att jag är en verklig badkruka som egentligen avskyr vattentemperaturen i de jämtländska sjöarna.

Idag fick Jazz och Voice följa med till Bodsjön. Det tar 1,5 timme fram och tillbaka, och då gör jag ett litet uppehåll när jag kommit fram till sjön så att jag kan tömma skorna på barr, och hundarna har möjlighet att dricka och bada. Jag passade på medan Indra sov, för då kunde Simon hålla koll på henne. Hon sov hela tiden.

Efter det har jag inte gjort någon nytta alls. Jag satte in en annons på kattungarna och har besvarat en del av svaren jag fått. Två av kattungarna (naturligtvis de långhåriga) är tingade nu och flyttar senare i sommar.