söndag, maj 25, 2008

Fullt upp!

En del av vår tomt på Frösön .... (tyvärr taget utan vidvinkel, annars skulle man kunna se en större del av den)
och vår skog. Vi har varit och presenterat oss för våra närmsta blivande grannar idag. De verkade jättetrevliga - skönt! Det dröjer ännu ett tag innan vi sätter spaden i marken och börjar göra i ordning tomten, men med lite fantasti kan man föreställa sig hur det kommer att se ut när det är klart (i varje fall om man som vi vet hur byggnaderna kommer att se ut och vara placerade).

Simon spelade match mot Ope idag. 5-3 blev det. Simon var duktig i målet som vanligt. Han har blivit uttagen att åka på uttagningsläger för Jämtland-Härjedalen i juli-augusti, så det blir säkert roligt för honom.

Jag cyklade i 20 minuter med Jazz och Smilla igår, och så gick vi i skogen i en timme. Med valparna går vi ungefär tre kilometer om dagen. Resten av tiden är de lösa här hemma. Igår var det en lös hund som kom och sprang mot oss (ingen hund jag känner till sedan tidigare), och ägarens tonåriga tjej kom släntrande barfota efter hunden. Jag hade ingen lust att låta hunden komma fram och snurra runt våra kopplade valpar, så jag stampade i marken och vrålade åt den att gå hem. Hunden gick inte fram till mig (jag måste ha sett vansinnig ut - haha!) utan gjorde en lov och gick istället till Patrick och Indra. "Men ta fast hunden då", sa Patrick till tjejen. "Jamen han bits ju", sa hon då. Kul hund. Till slut fick hon i alla fall med sig den hem. Varför ska folk ha stora hundar (ofta blandisar mellan olika bruksraser) och inte typ dvärgpudlar om de ändå inte arbetar med sina hundar?

Maniac fick två kattungar i förrgår och en igår. Den första födde hon i gödselstacken (det var stängt in till stallet) så jag lade in henne och ungen i en hundkorg i en box, och det tyckte hon tydligen var helt okej. Det blev två cremefärgade och en grå med cremefärgad bläs. Lustig teckning! Tjejens kattungar är fortfarande inomhus. Alla har öppnat ögonen och är väldigt söta. Tjejen sköter sig perfekt med rumsrenheten och uträttar sina behov utomhus. Den randiga Tiger (som borde heta Tigra) är mycket större och tjockare än de andra, och lilla grå Måns(a!) är minst.

Vi har gjort i ordning stonas sommarhage också. Vi ska flytta dem dit snart.