fredag, maj 23, 2008

Voice fem månader

Skyborne Love To Keep You Warm,"Voice", fem månader idag
Vi skickar grattishälsningar till kullsyskonen på "födelsedagen"!

Igår var det lure coursingträning på Alnö, men Indra mådde inte bra så vi lät bli att åka trots att hundarna säkert skulle ha behövt ett träningstillfälle inför nästa prov (Patrick jobbade kväll så han kunde inte vara hemma med henne). Istället cyklade jag med dem i 1 timme och 20 minuter inklusive tio minuters lösspring i mitten. Jag cyklar aldrig fortare än att de kan trava i ett friskt tempo, fast jag tror faktiskt att det är onödigt att cykla så länge med dem. Idag blir det bara lösspring här på gården och kanske i skogen. Jag är övertygad om att den bästa träningen är den som de får när de är lösa i skogen, men ibland tycker jag att de springer för lite för att verkligen anstränga sig så att konditionen förbättras. Annars skulle jag vilja ha några rejäla uppförsbackar för dem att springa i också. Tyvärr är det ganska platt häromkring, och de få backarna som finns är alldeles för korta för att ge någon egentlig träning. Jag har i alla fall sett ut en jättebra plats för budföring, så det kommer vi att köra i några intervaller nu i helgen. En kilometers raksträcka och bra underlag ... Perfekt att Patrick kommer att vara hemma också.

Småhingstarna har börjat gå på gräs nu, och idag ska de få flytta till en permanent sommarhage. Det är inte så mycket gräs där ännu, men jag tycker inte att man ska vänta tills gräset är alltför högt heller med tanke på fångrisken så här på försommaren. Vi har aldrig fått fång på någon häst hittills, peppar peppar. Welshar har inte så stor benägenhet att få fång heller.