söndag, maj 11, 2008

Lure coursingpremiär!

Jag tänkte passa på att skriva lite om vår lure coursingpremiär också, som ägde rum i Söderhamn idag. Premiär var det på så sätt att det var första gången som vi eller hundarna var med på ett lc-prov (alltså tävling i lure coursing). För er som inte känner till lure coursing, kan jag berätta att det är en simulerad harjakt, fast det är plastpåsar som är "hare". Det är en bedömningssport som körs parvis via lottning och det är två lopp som hundarna genomför samma dag; därefter räknas snittpoängen ut.

Det har inte varit några lure coursingträningar än i år på de ställen jag tränade i fjol, så det var spännande att se ifall hundarna skulle komma ihåg vad som förväntades av dem. Och jo visst, både Jazz och Smilla fick riktigt bra poäng i lopp 1, men i lopp 2 tappade båda två trasan ur sikte en liten stund, vilket drog ner totalpoängen rätt rejält. Det var 41 hundar som startade i första loppet; ett par hundar ströks efter första loppet pga skada, och några hundar blev "nollade" i första loppet eftersom de tappade kontakten med trasan helt, och därför inte fick starta andra loppet. Sammanlagt blev Jazz nummer 18 och Smilla 31. Jazz hade 75 poäng i lopp 1, sammanlagt 73 poäng, och Smilla hade 77 poäng i lopp 1, sammanlagt 67,25 poäng (med reservation för att jag minns fel; har inte licensböckerna framför mig nu).

Det blev en väldigt lång dag, men det gick bra ändå, och nu har jag lärt mig en hel del som jag inte visste så sent som i morse ... Dessutom VANN jag ett års gratis veterinärvårdsförsäkring hos Folksam vid utlottningen av katalognumren! Tusen tack till klubben och Folksam!

Olivia charmade förresten massor av människor både igår och idag, och hon fastnade på en hel del bilder. Hon älskar nästan alla hundar också, trots att hon är så mycket mindre än de flesta. Hon föredrar dock whippetar.