söndag, maj 18, 2008

Namngivningsproblem

Inte ens torr ännu, men travar redan ...

Jag har inte bestämt mig än för vad det här fölet ska heta. Hennes mamma heter som sagt Twyford Morgana, och är alltså från Twyfordstuteriets berömda M-linje. Därför har jag döpt Morris föl till namn på M, men jag vill gärna få med något från pappans sida också. Hennes första föl hos oss heter Skyborne Miss Melody e. Heniarth Mr Milligan; tvåan heter Skyborne My Music och är e. Twyford My Man; nummer tre är Skyborne Midnight Sun e. Vardra Santos och fyran Skyborne Magic Quest e. Heniarth Yarra Glen (var Q:et kommer ifrån kan jag förklara en annan gång).

Det här fölets pappa heter Skyborne Lightning, så jag "borde" ha något med M och L. Fast samtidigt har jag varit lite sugen på att döpa en Morris-look-alike till något med Morgana, så när jag konstaterat att detta var just en Morriskopia så nämnde jag för Patrick att jag tycker att Skyborne Fata Morgana kanske vore passande (Fata Morgana betyder ungefär drömbild). Patrick hörde uppenbarligen inte riktigt vad jag sa, för han utbrast: "Va? Ska du döpa en häst till Satan i Gatan?" Och därmed föll det namnförslaget tämligen fort ...

Annars har jag haft rätt fullt upp även idag. Philip har haft en kompis här, vi har tränat på gymmet och jag har varit ute och cyklat och gått ungefär lika länge som igår med Jazz och Smilla (vi gick längs Gimåleden - jättebra vandringsled!). Imorgon tror jag bestämt att de får vila från långpromenader och cykling. De måste ju få tid att bygga upp musklerna också (fast det är i första hand konditionen som ska förbättras) ... Jag fick förresten dra ut Morris efterbörd den här gången. Jag har ju lärt mig lite tips och trix från veterinären, så det var väldigt enkelt. Jag har tagit in alla stona för natten, för det blir nog lite väl kallt för en nyfödd att vara ute eftersom det varit minusgrader på nätterna nu på slutet.