tisdag, maj 15, 2007

3-årstestet i Halmstad

Igår fick jag ett mail från Inger Becker, Ekbäckens stuteri (och alltså uppfödare till vår Ekbäckens Jarrah). De visade två treårsston på treårstestet i Halmstad i helgen, där över 40 ponnyer deltog. De två deltagande stona från Ekbäcken är båda e. Heniarth Mr Milligan (som även är pappa till vår Melody). Ekbäckens Snowflake (Flingan) blev bästa deltagare med 52 poäng i gångarter och 54 poäng i hoppning (910888999). 54 poäng är den högsta poäng som någonsin utdelats i dessa sammanhang. Ekbäckens Jade fick även hon dubbla diplom, 47 gångarter och 48 hoppning (98887888). Grattis igen från oss! Vi såg Flingan första gången när hon bara var ungefär en vecka gammal, och redan då var hon en helt bedårande tjej. Jade har vi också följt från att hon var föl, och då var hon så himla lik sin mamma, Ekbäckens Jessica, som är en jättefin ponny som under fjolåret inledde sin tävlingskarriär med mycket bra resultat.

Min ambition var att vi också skulle visa alla våra uppfödningar på treårstest osv, men det här året måste jag tyvärr hoppa över sådana saker pga min graviditet. Det är en ponnyutställning i Västernorrland i juli också, men sannolikheten att jag ska kunna springa med en ponny då är nog ungefär noll ... När jag sa det till Patrick häromdagen så förstod han nog vad jag tänkte, för nästan innan jag hade avslutat meningen sa han "Du tror väl inte att jag tänker göra det?!?" Och det får han kanske slippa ... Han har fått visa Morris på ett par utställningar när det varit fölklass (och jag har visat fölet) och det har han gjort bra, men han tycker inte att det är så himla roligt ... Jag tycker att han är snäll som ställer upp och visar hundarna när det behövs, så jag förväntar mig inte att han ska visa hästarna också.

Idag var det temadag på skolan, och vi hade bland annat en extern föreläsare som heter Fredrik. Det visade sig att han också föder upp hundar, och att han till och med haft whippetar och känner flera av de uppfödare som jag har lite som förebilder inom rasen. Tänk, vad mycket roligare dagen plötsligt blev! (Han var en bra föreläsare också; eleverna satt tysta och lyssnade på honom och då måste man ha något som fångar deras intresse rejält för annars visar de minsann rätt snabbt hur trååååkigt de tycker att det är. På gott och ont!)

Jag har tagit in Jarrah och Love Story för natten, för det är svinkallt här - regnigt och blåsigt. Solen har hållit sig undan idag också ... Hundarna vill inte vara ute mer än en halv minut, och sedan sätter de sig på bron och väntar på att få gå in. Smilla och Diva var i och för sig med när jag var ute hos hästarna, men då höll de sig mest inne i stallet. Nu när jag sitter och skriver så drar bäbisen sin ena fot längs min mage så att det bucklar ut sådär lustigt så att det ser ut som om man har en alien därinne. Trycker jag tillbaka så kickar den till lite extra. Tänk, ett helt nytt litet liv ...