tisdag, maj 01, 2007

Lugnt - till sist

Vi har haft så mycket att göra att jag inte orkat skriva här de senaste dagarna. Dessutom har jag problem med att komma in på vår hemsida, men jag vet inte om det beror på datorn eller något annat. Skit samma, här kommer en sammanfattning av helgen:

Sebastian och Simon ordnade LAN (en sådan där tillställning där deltagarna tar med sig egna datorer och så kopplar de upp sig och spelar tillsammans) från fredag till söndag. De var sju grabbar och allt hade gått bra förutom att internetuppkopplingen jäklades för ett par av dem från början. Det var i alla fall städat och snyggt när jag och Patrick kom hem igen i söndags. Vi åkte nämligen till Åsele i fredags med Philip, Felix, Smilla och Jazz. Patrick passade på att hjälpa sina föräldrar med lite olika saker och själv åkte jag till Skellefteå på SVVK:s utställning på lördagen. Jazz sträckte sig förra helgen (det kanske jag redan har berättat) och har bara gått kopplad under veckan men om han bara travade långsamt haltade han i alla fall inte när helgen närmade sig. Dessutom har han ätit dåligt och tunnat ur när Smilla har löpt. Jag visste att han inte skulle kunna visa sig optimalt och hade hela tiden i bakhuvudet att jag skulle lämna WO om han visade minsta lilla tecken på hälta i Skellefteå (annars åker man ändå ut med KEP: kan ej prisbelönas). Dessutom hade jag gått in på SKK:s hunddata och sett hur domaren (Harto Stockmari, Finland) "brukar" döma och sett att han är rätt generös med tvåor så riktigt bra kändes det inte.

Hur som helst så fick Smilla Ck och blev andra bästa unghundstik (vinnaren i den klassen blev även bästa tik och BIM). Kritik: "Feminin tik av mycket bra typ. Vackert huvud. Bra öron och bett. Bra hals. Mycket välutvecklad kropp. Rak i överarm. Bra vinklar bak. Rör sig bra." I BT blev hon inte placerad, men konkurrensen var jättehård med många Ck-tikar (kanske 12-13; det var 24 anmälda tikar). Divas syster, Foxys Näbbmus, blev BT-3 vilket var både roligt och välförtjänt! För Jazz gick det inte lika bra, men kritiken blev i alla fall så här: "Stor, maskulin hane med korrekta proportioner. Bra huvud och bett. Aningen tunna öron. Bra hals. Bra kropp men kunde ha mer välvning på revbenen. Fattigt förbröst. Normala vinklar bak. Kunde ha effektivare rörelser. Aningen tåtrång." Han var 53 cm när han stod på bordet och spände sig. Domaren anmärkte för övrigt på många hundars förbröst. BIR gick till Carry On Diesel Dream vilket var rättvist. Han är en kraftig och välutvecklad hane, snart två år gammal.

När jag kom tillbaka till Åsele på kvällen fick Jazz vara lös en stund ute och då haltade han lite lätt men igår (måndag) var han helt ohalt. Nästa utställning blir inte förrän i Vännäs i mitten av juni.

I söndags verkade jag hovarna på Lightning och tog in Love Story och Jarrah, och i går verkade jag dem och avmaskade alla tre hingstarna. Småhingstarna ska få stå inne på nätterna nu i ett par veckor eller så, för att jag ska träna dem ordentligt varje dag på allt som man ska kunna när man är ett år (såsom att bli lastad och ha träns på sig). De är snälla och verkar inte tycka att något är konstigt. Idag ledde jag dem runt alla saker på gården som kan tyckas farliga för unghästar och det gick bra. Det nya fölet, Design, tränar jag på att ha på sig grimma och lyfta hovarna. Diskett har fullt upp med att hålla efter honom i hagen för han är inte särskilt följsam och hänger lika gärna efter Melody som ju har samma färg som Diskett. Det är nog tur att Diskett har sitt fettlager ändå och att de får vara inne på nätterna och vila och äta.

Igår kväll var vi på majbrasa och det var väl som det brukar, halvruggigt väder men trevligt ändå.

Idag ska jag försöka hinna med att träna själv också. Jag har vilat från träningen i en hel vecka men jag har bara inte fått tiden att räcka till. Dessutom kanske min kropp behöver lite extra vila ibland med tanke på att jag väl nu räknas som höggravid (sista tredjedelen av graviditeten)? Och imorgon är det skola igen - en kortvecka med nationellt prov i engelska på torsdag vilket innebär en massa rättning igen ...