lördag, maj 12, 2007

Helgnöje? Och Philips födelsedag!

Philip fyller fyra år idag! Vi har firat honom med jordgubbstårta och ett gäng presenter som han sedan ägnat resten av dagen åt att leka med. Det var alltifrån en trampbil till leksakscrossar och en barbiedocka. Han har hållit på en hel del med barbiedockan, borstat hennes hår mycket omsorgsfullt och tagit av henne klänningen (sedan fick jag ta på den igen, för det var lite trixigt). Vad konstiga barbiedockorna ser ut nu, förresten. Den förra köpte jag 1998, och den hade i mina ögon ett mer finmejslat ansikte - men de kanske ska se lite mer naturliga ut nu med större huvud och till och med trosor. Jag undrar när de ska börja tillverka tjocka barbiedockor?

Sedan har jag lagt spår och spårat med Jazz och Diva. Jazz var jätteduktig och spårade hur bra som helst - hans bästa spårning hittills och han hade lätt blivit godkänd om det varit "uppkörning" på anlagsprovet idag. Några timmar senare spårade jag med Diva, och hon följde också spåret bra men flera gånger stannade hon och bara stod i flera minuter. Det kom lite regn också, och Diva tittade på mig och såg ut att fundera på vad vi gjorde där egentligen och jag tittade tillbaka (men mest ut i skogen) och tänkte samma sak, men i min tanke fanns det nog ett och annat svärord också ... Vad GÖR man? Det brukar gå bra att vänta ut dem, för till slut börjar de spåra igen, men idag fick jag till slut peka ner på spåret och försöka intressera henne igen för bloddropparna på marken. Dessutom förväntas ju hunden gå ungefär fem meter före också och inte fot med matte ... Till slut fullföljde hon i alla fall, även om hon inte var intresserad av klöven alls och inte heller av korvbitarna under den utan bara av något som bara hon såg på andra sidan E14. Det är väldigt gott om älg just där vi spårade, så kanske stördes hon av det. Bland annat gick ungefär en tredjedel av spåret på ett gammalt hygge, och där var det fullt av älglegor och älgbajs. Jag har tänkt gå samma spår med Smilla på förmiddagen imorgon, men jag plockade med mig älgklöven hem idag och så får jag väl lägga tillbaka den "bakvägen" innan vi ger oss ut, jag och Smilla, för jag tror faktiskt att rävarna skulle kalasa på den annars inatt. Smilla ska ju förberedas för öppen klass och då ska spåret ha legat 12-24 timmar så det blir lämpligt senast tio imorgon. Då hoppas jag att den mesta lukten efter Diva och Jazz har försvunnit också ... Och att det inte spöregnar inatt eller imorgon.

Nästa vecka ska jag lägga ett kortare spår till Diva för att hon inte ska tappa intresset, och så ska jag lägga ett spår med återgång till Smilla för det har jag inte gjort förut och jag vet knappt hur man gör heller men det ingår i öppen klass, så det vore ju lämpligt om hon åtminstone fått vara med om det förut.

Förutom födelsedagsfirande och spårande har jag tränat armar och borstat hästarna. Ikväll ska vi kolla på Melodifestivalen och jag hoppas att inte Philip (eller jag) hinner somna innan The Ark uppträder ...