onsdag, maj 30, 2007

Modevisning och massor av annat ...

Skolor har ofta någon typ av "öppet hus" för allmänheten någon gång per år. Vår skola har löst det på ett annat sätt: vi flyttar istället ut delar av verksamheten på samhället under en dag och kallar det för "stängt hus" (eftersom själva skolan då är stängd). Idag var det den dagen. Alla klasser hade olika aktiviteter; bland annat hade de blivande kranförarna en skithög kran med en korg som de som ville och vågade fick åka upp i. Det var 35 meter högt, och ja, jag åkte - en gång men aldrig mer! Jag är vansinnigt höjdrädd och avskyr att titta ut genom fönster till och med på andra våningen. Själv var jag och en till lärare ansvariga för en modevisning, som två av skolans program skulle genomföra. Eleverna fick vi mer eller mindre tvångsrekrytera, för de var inte alls särskilt sugna på att vara mannekänger och konferencier, och vi hann bara "repa" en gång. Trots detta så genomförde de visningen på ett jättebra sätt, och till vår stora glädje klaffade allt, inklusive musiken. (Tack till er som var med och som dessutom hjälpte till med musikanläggningen osv!) Alla var så himla lättade efteråt, och jag är säker på att "våra" mannekänger fick ett roligt minne för livet.

När jag kom hem skyndade jag mig att byta ut en isolator som gått sönder till elbandet i stonas hage, ge hästarna vatten, flytta småhingstarna till den tillfälliga hagen och laga mat innan det var dags att skjutsa Felix till fotbollen och Simon till förberedelserna inför den teaterpjäs som hans klass skulle spela upp för föräldrar och syskon lite senare. Det innebar att jag hann titta på Felix fotbollsträning en stund och sedan åkte jag och Philip och tittade på pjäsen, som var lite mer än en halvtimme lång och handlade om Gustav Vasa. Barnen var duktiga, och Philip satt som ett ljus och verkade tycka att det var spännande trots att själva handlingen var lite väl svår att förstå för en fyraåring.

Nu väntar jag på att Patrick ska komma hem. De hade personalmöte direkt efter jobbet idag så han kommer inte hem förrän framåt tio. På lördag är det förresten lure coursing igen och det ska bli roligt. Hoppas att hundarna har lärt sig något av den förra träningen!