fredag, maj 25, 2007

Lure coursingpremiär

Premiär i dubbel bemärkelse på lure coursingbanan var det för oss idag, när träningen drog igång på Alnö utanför Sundsvall. Dels var det säsongspremiär, dels premiär inom lure coursing överhuvudtaget för de tre hundarna vi har nu. Jag åkte dit i sällskap med Sebastian, Felix och Philip. Simon skulle på en fotbollsmatch i Brunflo och Patrick jobbade.

De flesta av hundarna som var med idag var debutanter eller relativt orutinerade, så våra hundar hann inte se någon springa innan det var deras tur. De fick springa två ensamlopp var, och det första loppet för dem var så himla dåligt att jag hade vaga funderingar på att byta ut hela mitt gäng mot träningens enda shar pei - som också var debutant men faktiskt bäst av alla debutanterna! Där ser man: det är inte alltid rasen det beror på! Våra såg ut att helt sakna jaktinstinkt, och Jazz lyckades dessutom med konststycket att utföra ungefär femton kullerbyttor i slowmotion (med max tjugo meters mellanrum) med bägge framtassarna fasttryckta i munkorgen ... Synd att jag inte kunde filma honom; det var tragikomiskt snarare än något annat! (Till Smillas försvar får jag väl erkänna att hon faktiskt sprang halva varvet på en gång, tills hon kom fram till en ovanligt intressant trissa, där hon avbröt loppet. Sedan sprang jag också dit och då fullföljde hon.) Nåja, efter att ha studerat de andra så insåg allihop att man nog kunde springa efter trasan också. Det andra loppet blev jättebra för Smilla, bra för Diva och halvdant för Jazz. Eller, rättare sagt, bra i trefjärdedelar av loppet, tills han var tvungen att avsluta med några volter igen ... Jösses! Och han ska föreställa en whippet?

Vi hade i alla fall tur med vädret! ;) Soligt och varmt var det och vi satt, stod, gick och sprang i flera timmar, så vi var glada över att regnet över Jämtland höll sig borta från kusten. När vi kom hem var det bara fem grader varmt ute ... Jag har inte fått någon fler blödning heller trots att jag ju inte direkt legat i sängen idag. Tror nästan att det är större risk att moderkakan skulle lossna igen av att jag skrattade så mycket åt Jazz volter ... Men skratta fick jag väl göra? =)

Tack till er som var där för trevligt sällskap under kvällen, och Jonny, jag ser fram emot bilderna!