lördag, oktober 07, 2006

Ringrapport

Ringrapport från idag - om än långt ifrån fullständig ... Vi hade bara med oss Smilla på den internationella utställningen i Sundsvall idag. Det var 41 anmälda whippetar. I juniorklassen var det sju deltagande tikar och Smilla kom trea. Domare var Tuula Plathan från Finland. Kritik: "A nice bitch to go over on the table. But when she moves she tends to lose her line a bit. Good length on the head, needs to develop in the front. Good hindlegs with low hocks." Etta kom Tappinskis Babe You Are Pretty, tvåa Play A While Shepherd Neame, fyra Adagio On The Riviera, femma tror jag var en tik från Albicans och sexa en tik från Tappinskis. Jag köpte ingen katalog eftersom jag inte hade några "lösa" pengar med mig, bara kort - så jag reserverar mig för fel och felstavningar. Grattis till dagens vinnare!

Smilla uppförde sig bra, men hon har en förmåga att försöka nosa på marken om hon har tillfälle, och det är nog då hon "tappar linjen", precis som domaren påpekade. Det är svårt att själv lyckas se hur hunden man visar ser ut i ringen. Jag ska be Patrick att filma nästa gång. Det svåraste med att ställa ut whippetar är egentligen att konkurrensen är så pass hård - inte bara för att det är många som deltar, utan även för att de flesta whippetar faktiskt ligger ganska nära rasstandarden. Det är ju betydligt svårare att få fram champions inom sådana raser än inom raser som har relativt få deltagande hundar på utställningarna - men det är det ju lätt att räkna ut, eller hur =)

Om det regnar så här imorgon också kommer jag inte att lägga något spår, utan då blir det bara en vanlig skogspromenad i stället.