måndag, oktober 09, 2006

Spårning med Smilla

Jag la ett spår på ca 500 m idag och spårade med bara en hund, Smilla, eftersom det blir mörkt så tidigt här nu. Hon var superduktig och visste precis vad hon skulle göra. Sedan hjälpte hon mig så gott hon kunde med att bära klöven tillbaka till bilen. Nu tror jag att jag ska låta bli att spåra med henne i ett par veckor; jag vet inte om det finns risk för att en hund kan börja "fuska" genom att gissa eller gena till slut precis som inom lure coursing - det som kallas "course wise". Tur att jag har ett gäng till att träna!

Jag hoppas att alla vet att man kan kolla hundarnas resultat inom utställning, lydnad, MH osv via SKK:s hunddata. Där kan man t.ex. se att vissa människors skryt bara är just skryt. Trist men förväntat, kanske. Synd att inte obduktionsprotokollen/dödsorsaken på hundar som dör alltför unga läggs ut där också, men Sverige är ett litet land och allt sprids fort. Att verkligen orsaka sin egen hunds död borde fasiken resultera i hundhållningsförbud ...