söndag, oktober 01, 2006

Nytt spår!

Sunny t.v. håller på att tappa sin ljusa päls och är ganska mycket mörkare under den. Det blir kul att se vilken färg hon får till sist. Svettfux kanske.
Love Story har en otroligt vacker fuxfärg samt ljus man och svans. Sött, tycker jag.

Vi lade ett ca 600 meter långt och ganska svårt viltspår idag och sedan spårade vi med Smilla, Jazz och Blaze. Smilla löste alla problem själv, även om hon stod och funderade en liten stund på två ställen. Jazz hjälpte jag igång (i kanske femton meter), för han förstod inte att han fick gå så långt före mig, men sedan klarade han hela spåret själv. På ett ställe, vid ett omkullfallet träd som han var tvungen att hoppa över, stod han och tvekade en halv minut, men sedan insåg han vad som förväntades av honom. Blaze var lite vimsig idag; spåret var egentligen lite för långt och svårt för en valp - men med lite hjälp lyckades även hon klara av att fullfölja hela spåret. Jag vet inte hur mycket eller lite man ska hjälpa till om hunden går fel, så jag stannade bara och släppte ut linan lite längre och väntade tills hon letade sig tillbaka till spåret igen.

Diva och Alva fick inte spåra idag. Det tog så lång tid att gå med varje hund eftersom det var en bit till och från spåret så jag var rätt trött efter tre hundar. Dessutom är det nog inte så smart att spåra med flera hundar i samma spår, tror jag, för det blir så himla mycket lukter överallt för de sista stackarna. Hundarna verkar i alla fall tycka att det är roligt.