måndag, april 28, 2008

Nya cyklar och en del annat

Vi har varit i Sundsvall en stor del av dagen och bland annat köpt nya kläder inför begravningen ... =( Simon gick till frissan också; han lät till och med lockarna falla för att bli lite extra prydlig (fast han är lika söt såväl med som utan lockar). Sedan köpte vi nya cyklar till Philip och Felix - var sin gul ville de ha. Felix är redan inne på sin andra nya 24-tummare. Våra barn använder verkligen sina cyklar, och hittills har de inte kunnat ärva en enda cykel av varandra. Vem har påstått att barn nummer två osv är billigare i drift än det första? Det stämmer åtminstone inte på våra barn!

Indra passade på att charma alla människor i närheten. Hon är ju van vid att få uppmärksamhet och tycker om att stå i centrum. Jag försöker låta bli att tänka på att hon ska börja på dagis i höst ... Som tur är blir det nästan aldrig några femdagarsveckor för henne på dagis, utan för det mesta bara tre dagar. Jag tycker inte om att lämna mina barn hos någon annan och skulle aldrig göra det om jag verkligen inte måste - förutom när barnen är så stora att de tjatar om att få sova över hos kompisar, för då får de göra det ibland, men vi har rejäl koll på att det är människor vi verkligen vet vilka de är och litar på. Barn behöver inte träna på att sova borta, för tids nog fixar de det utan träning alls.

Jag hann förresten med en kvällspromenad med Indra, Voice och Olivia efter att Patrick åkt på jobbet. Det blev lite extra passivitetsträning för valparna också eftersom vi stannade och pratade en stund med ett par av våra grannar. Voice gnällde lite ibland eftersom hon blev uttråkad, så nu blir det till att träna lite mer stillastående-utan-att-göra-något-särskilt. Ibland ställer jag nog större krav på Voice än på Olivia beroende på storleksskillnaden, men samtidigt är det ju enklare att t.ex. ta upp och hålla i en pytteliten hund jämfört med att ta upp en halvstor whippet i famnen. Dessutom blir det så uppenbart om en whippet är ouppfostrad, eftersom den tar större utrymme än en italienare. Hårt är livet för en liten whippa - men jag tror att hon tycker att det mesta trots allt är roligt!