lördag, mars 03, 2007

Hästar, hundar och skotrar

Bild från idag på Patrick och Diva. Hon åkte en liten stund med Patrick, men den längsta biten satt hon mellan mig och Sebastian. Jag tror hon tyckte att det kändes tryggare än framför Patrick ... Hon satt helt stilla och vilade med huvudet mot Sebastians arm. De andra hundarna sprang efter skotrarna. De hade tillräckligt med energi för att busa även när vi stannade för att prata och fika.
Lightning med pinne i munnen och Diskett bakom sig.

Idag var det inte lika fint väder som igår, men helt okej ändå: runt nollgradigt, vindstilla och så gott som uppehåll. Lightning och Diskett stod inne i stallet i natt för jag skulle verka dem direkt på morgonen. Efter verkningen longerade jag Lightning en stund med sadel och träns, och han var jättesnäll. Nästa gång får nog Felix rida en stund också. Medan jag var i stallet var barnen ute och åkte skidor. Den kommande veckan ska jag göra iordning fölboxen till Diskett - hon har börjat få juver nu.

Efter lunch åkte vi ut med skotrarna. Jag lyckades köra fast på ett ställe men tog mig lös med hjälp av Sebastian och backen på skotern (Patrick var på väg till mig med hundarna i bilen just då och såg inte mitt lilla missöde). Simon och Felix tolkade hela vägen med slalomskidorna och var superduktiga. Bitvis är det så mycket vatten under snön att det nästan liknar vattenskidåkning. Det känns lite farligt, men jag tror inte att det är någon fara med istjockleken - fast jag vågar faktiskt inte stanna på de värsta ställena, om inte annat för att det är svårt att ta sig därifrån igen.

Jarrah fick en helsyster idag på Ekbäckens stuteri: grattis! Det är hans mammas första stoföl efter tre hingstföl på raken, och jag tror inte att jag har alltför fel om jag gissar att hon inte kommer att bli till salu ... Fölet är e. Heniarth Yarra-Glen (ägd av Heniarth stud, men har stått två säsonger på Ekbäckens stuteri) u. Ekbäckens Jasmine - Twyford My Man. Det föl som Morris har i magen är också e. Heniarth Yarra-Glen. Jag tror jag har bestämt vad det fölet ska heta - åtminstone om det blir ett stoföl.