söndag, mars 18, 2007


Igår var en sådan dag då vädergudarna triumferande visade upp hela sitt register som hör vårvintern till; det var allt ifrån riktigt vackert väder och nästintill vindstilla på morgonen till rejäl blåst framåt eftermiddagen med massor av snöflingor som bestämt hävdade att det är länge kvar till våren. Det gjorde att vi hade svårt att bestämma oss för vad vi skulle ägna dagen åt. Vi tränade i alla fall armar på gymmet och gick sedan en promenad på isen med hundarna. Det är rätt häftigt när det blåser så mycket att nysnön yr längs isen – men hundarna var lite skeptiska till en början. SÅ skönt tror jag inte att de tyckte att det var, åtminstone inte innan de fått upp värmen genom att ömsom tokspringa, ömsom slå ned rumpan i snön för att skydda sig från blåsten.

Jag gillar strapatser som är så där lite lagom: inte så att jag skulle vilja bestiga Mount Everest, men att vara tvungen att kämpa och verkligen använda sina krafter – såväl psykiska som fysiska - tycker jag om. Nu kan jag inte kalla det för någon direkt strapats, det vi gjorde igår, för det var det inte, men vi var rätt ensamma på sjön. Förra helgen när vi gjorde en långtur med skotrarna var det hur soligt och varmt som helst på morgonen, men innan vi tagit oss hem igen hade det blåst upp och snöade rejält. Har ni åkt snöskoter (eller promenerat i rejäl blåst) utan glasögon eller visir när det snöar ordentligt? Snöflingor i hög hastighet gör ONT! Sebastian och Simon tolkade på slalomskidorna i flera mil och var rätt möra i kroppen innan vi kom hem igen men de klagade inte. Sedan tände vi upp i braskaminen och satt och hade det mysigt inne i sofforna. Att komma hem till värmen glada och helskinnade är en del av nöjet med utflykterna!

Vår bredbandsuppkoppling (med Bredbandsbolaget …) fungerar rätt risigt just nu – för att inte säga helkasst. Dessutom har vi bytt telefonoperatör från Tele2 till Glocalnet men av någon anledning kommer räkningarna fortfarande från Tele2 … Hur som helst så fungerar det inte längre att ha telefonen inkopplad samtidigt som jacket till bredbandet är isatt, vilket i praktiken innebär att vi nästan jämt är utan telefon. Den som ringer till oss får en upptagetton, och själva kan vi inte ringa ut utan att dra ut bredbandsjacket. Ungefär som på stenåldern … Ni som vill nå oss kan därför med fördel ringa eller SMS:a oss på mobilerna. Mitt mobilnummer är 070-337 28 88 .


Idag har vi haft besök av Jenny och ett av hennes barn samt deras söta whippettjej Kairo. På grund av vädret var vi bara inomhus, och Kairo fann sig snabbt tillrätta på en filt med ett ben. Whippetar är lättsamma hundar! (Jenny: Korrigerade ditt namn nu. Visst vet jag att du inte heter Jennifer - nu får jag ju skämmas! Jag har Jenny F som "kortnamn" på din mailadress och det gick lite fort när jag skulle skriva ...)