måndag, februari 19, 2007

Diva två år

Divas andra födelsedag! Jag åkte hem tidigt från skolan, fixade med hästarna och hundarna och gjorde sedan sockerkaka tillsammans med Philip. Sedan gjorde han en till kaka med bland annat morötter, spaghetti, tidningspapper och vatten - men jag slapp provsmaka den, och jag tror inte att han gjorde det heller. Den såg faktiskt inte särskilt god ut ...

Patrick har fått sitt nya schema för tolv veckor framåt, och det såg jättebra ut - skönt! Han kommer att jobba en del helger och nätter, men det är ju både han och vi vana vid sedan många år tillbaka, och det innebär samtidigt att han får mycket ledigt under vardagarna och få arbetsdagar per vecka.

Eftersom jag klagade lite på GPS:en häromdagen måste jag ju också tillägga att den fungerar alldeles utmärkt nu när vi (=Patrick) listat ut hur man ska göra med den. Bra att ha inför utställningarna framöver ... Jag kommer nog aldrig att glömma hur svårt det var att hitta till utställningslokalen i lilla Söderhamn i höstas; vi kom fram ungefär fem minuter innan utställningen började och Jazz ställdes som tredje hund eller något liknande. Nu gäller det bara för Patrick att byta bort de helger det är utställningar långt bort, för det är så jobbigt att köra femtio-sextio mil enkel själv. Även om barnen utgör ett synnerligen trevligt och underhållande sällskap i bilen så är det ändå ansträngande att hålla koncentrationen uppe tidigt på morgonen - för att inte tala om när man ska köra hem efter utställningen ... Patrick har ju förmågan att sitta och sova till och med under själva utställningen (t.ex. i väntan på finalerna), så han är i alla fall lite piggare under hemresan än jag brukar vara. Har jag berättat om hur han satt och sov - och snarkade! - i själva undersökningsrummet under ultraljudsundersökningarna som gjordes på barnens hjärtan förra sommaren? I och för sig drog han för draperiet i hörnet där han satt - men läkaren kan inte ha undgått att höra snarkningarna ... Lite skämmigt var det allt, men läkaren sa inget, och inte jag heller. Förrän efteråt ... (Läkaren hittade inga fel på deras hjärtan, om någon undrar. Undersökningen gjordes med anledning av deras unga kusins plötsliga död tidigare samma år.)