lördag, februari 24, 2007

Sebastians hockeylag ...

Halvsju klev både jag och Philip upp i morse för att skjutsa Sebastian till hockeylagets samling inför dagens cup i Matfors. De kom inte tillbaka förrän för ungefär en timme sedan, och de vann cupen (Sebastian gjorde 4+4 mål och assists, om jag minns rätt), så de hade inte tillbringat dagen utomhus i onödan ... ;) Vi hade ingen aning om att de skulle spela på uterink; det finns vissa nackdelar med att vara nyinflyttad och inte känna till det som andra kanske känner till sedan länge. Men å andra sidan har man ju inte så många förutfattade meningar heller, så för- och nackdelarna kanske jämnar ut sig i slutänden.

Här hemma skottade vi snö och körde ved i några timmar, och sedan var barnen ute resten av dagen också och åkte snowracer, skidor och spark. Hundarna hade på sig sina nya täcken och såg ut att tycka att det var roligt att vara med oss ute trots snålblåsten. Alla gånger jag gick in för att till exempel hämta kaffe följde de med in, men de var snabbt framme vid ytterdörren varje gång jag skulle gå ut igen. De tycker att det är stor skillnad mellan att gå ut själva (ofta onödigt, åtminstone enligt Smilla) motför om jag eller någon annan i familjen klär på oss för att gå ut. Då är det minsann roligt, oavsett väder!

Det är så himla skönt att vara ute och verkligen göra något med kroppen. Lite solsken skulle förstås inte skada, men det känns ändå i skinnet när man varit ute en längre stund och kommer in i värmen igen. Jag hann städa en hel del i morse också innan vi gick ut, så jag har känt mig riktigt duktig idag.

Vi har efter tio dagars foderövergång helt slutat ge hundarna torrfoder (katterna får äta upp det sista) och från och med idag i stället ökat mängden Klass, så nu får de dela på två "korvar" på morgonen och två på kvällen, alltså sammanlagt två kilo om dagen på tre hundar. Det är svårt att veta hur mycket de behöver så här i början, och eftersom jag vill att de ska vara mätta efter att ha ätit är det lika bra att pröva för att se hur mycket de själva vill äta, utan att de för den skull lämnar mat kvar i skålen när de ätit klart.

Jarrah har blivit mycket kaxigare nu mot de andra unghästarna, och det tycker jag är bra. När Diskett ska föla ska jag byta hage åt Jarrah och Love Story så att de får gå med Lightning om han är snäll mot dem. Han har alltid gått bra ihop med andra hästar, så jag hoppas han inte ändrar sig nu bara för att han är två år äldre än dem.

De närmsta tre veckorna kommer jag ha mycket mer ledig tid än annars, för de elever jag har mest är på APU (arbetsplatsförlagd utbildning) vecka 9 och 11 och dessutom är det sportlov vecka 10. Jag ska passa på att rätta undan det senaste engelskprovet och planera upp resten av terminen - och njuta av att slippa ha bråttom de sista minuterna hemma nästan varje morgon ... Kanske hinner jag med en eller annan extra lång promenad också. Hoppas!