torsdag, februari 08, 2007

Happy birthday, Jazz!

Today we celebrate Jazz´ first birthday! Here you can see him and his nine (!) newborn siblings. Thank you for the picture, Tamara and Nathalie!

Vår veterinär är sjukskriven till den 18 februari, så jag har inte bestämt mig än för om jag ska åka med Jazz till djursjukhuset i Östersund för vaccinationen eller om jag ska vänta tills veterinären är "back in business" igen. Det är ju ingen panik med sprutan, men det är skönt att få det gjort också.

Jag hade tänkt lägga ut några nytagna uppställningsbilder på honom också fast det får vänta till senare, för batterierna i kameran var inte tillräckligt pigga för att ta några bilder nu. Av någon anledning är det alltid slut på batterier här hemma hos oss, för de används till musar, tangentbord, fjärrkontroller, mp3-spelare osv - ja, ni vet säkert själva hur det är (särskilt ni som har någorlunda stora barn hemma) ...

Igår morse var det -27 grader här, och det är förstås rysligt kallt, men så länge man rör sig känns det inte som så stor skillnad motför om det är tio grader varmare. Bilarna startade utan större protester, och hundarna tvekade bara en liten extra stund innan de gick ut för att kissa. Idag är det bara runt -15, som tur är. Vi ger hästarna ljummet vatten att dricka (ungefär 20 grader), för jag har läst att kallt vatten kyler ner dem i onödan när det är kallt ute, och kan dessutom göra att de dricker för lite. Jag läser alltid alla undersökningar jag kommer över när det gäller allting, och kunskaper är förstås bra för det mesta, men gissa vad mycket onödigt vetande jag har samlat på mig genom åren!

Nu på eftermiddagen pulsade vi i snön ner till sjön (utan hundarna) och det var så himla jobbigt trots att vi gick bara kanske 600 meter ... Vi har lagt ut några krokar när det gäller skotrar nu, så kanske dröjer det inte så länge innan det finns skoterspår att gå i. Det vore inte helt fel, kan jag säga.