fredag, februari 02, 2007

No news is good news!

Inget särskilt att rapportera härifrån från den gångna veckan. Jag har fått veta att det gått dåligt för flera valpkullar och blivande "hundmödrar" nu på sistone (av olika raser); jag tänker på er som råkat ut för detta och hoppas att oturen nu vänder. Sådana här händelser gör att det känns extra nervöst när jag tänker på att Diva ska paras senare under vintern eller våren, och eventuellt även Smilla i höst. När saker väl händer sker det oftast så snabbt att man inget hinner göra förrän det är för sent. Två gånger har jag själv förlorat föl pga fellägen som inte gick att rätta till medan fölen levde, och hos flera stuterier har det "gått troll" vissa år när det gäller fölningarna så att nära hälften av fölen dött av olika orsaker - dock oftast fellägen. Som tur är, brukar welshföl inte ha några större svårigheter att födas även om de ligger lite knepigt. Whippettikar brukar inte heller ha problem med valpningarna, men det finns ju alltid andra saker som kan hända.

Meteorologerna har utlovat vackert väder hos oss inför helgen, så jag hoppas att de har rätt. Om drygt en vecka ska vi till Åre och titta på VM, så då hoppas jag också att det åtminstone inte är snöstorm eller tjugo minusgrader ... Det är vackert i fjällen när det är sådant där väder som det alltid är på reklamen, men annars avstår jag faktiskt hellre.

Jag har ägnat en del tid åt att försöka bestämma vilka utställningar jag ska åka på nu i slutet av vintern, och jag har tvingats ge upp planerna på Boden, eftersom Diskett ska föla i slutet av mars. Därmed sker nog inte säsongsdebuten förrän i Skellefteå i april, förutom att vi möjligtvis ställer på någon inofficiell utställning dessförinnan.

Jazz fyller år nästa vecka så jag ska boka tid för vaccinering och testikelintyg på honom.