måndag, februari 05, 2007

Planer inför 2007

Som jag tidigare lovat: En del av våra planer inför 2007.
Viltspår: Vi ska träna det med alla hundarna. Jazz och Diva ska gå anlagsprovet när snön har smält bort (med andra ord framåt maj ... Vi bor ju numera i Jämtland). Smilla ska gå öppen klass eftersom hon fick vara försökskanin för vårt viltspårande och gick anlagsprovet redan i höstas - och blev godkänd. Mål: att alla tre är godkända i anlagsprov innan året är slut, och att Smilla gått minst en öppen klass. Det krävs tre förstapris i öppen klass för att hunden ska bli viltspårchampion. Det blev Divas mamma, Ch Foxys Metallica, 2006.

Mentalbeskrivning (MH): Vi hoppas kunna genomföra det med Smilla och Jazz i mån av tid. Diva gjorde sitt MH 2006.
Utställning: Vi ska delta med våra hundar på ett antal utställningar, antagligen ungefär från Stockholm i söder till Skellefteå i norr. Jag vågar inte sticka ut näsan och ange något särskilt mål när det gäller resultaten, men trots att jag i grund och botten är en tävlingsmänniska så är jag mer intresserad av resultaten i kvalitetsbedömningen än i konkurrensklassen ... Ens medtävlare kan man ju liksom inte göra så mycket åt! Dessutom har utställningarna för mig en annan funktion också: Jag tycker att det är roligt och intressant att se andra hundar och träffa såväl gamla som nya bekanta. Och Philip älskar utställningar!
Lure coursing: Jag hoppas att det kommer att anordnas träningar inom sådant avstånd att hundarna kan vara med och träna så pass många gånger att de får licens för att kunna delta i prov så småningom. Mitt mål är att minst en av hundarna ska få sin licens. Ingen av de hundar vi har nu har deltagit i lure coursing. På bilden syns Diva, och som ni ser har hon ingen munkorg, vilket alltså avslöjar att hon inte deltar i lure coursing där. Alla våra hundar har det de brås på när det gäller lure coursing. Bland annat är Divas mamma och Smillas morfar svenska lure coursing champions, och även Jazz pappa har visat framfötterna de få gånger han deltagit i lure coursingprov. I Frankrike måste whippetarna nämligen visa bra resultat inom lure coursing också för att bli fransk utställningschampion.

Avel: Vi planerar en valpkull under våren (Jazz x Diva), och i mån av tid kommer vi även att planera in Smillas första kull under hösten/vintern 2007. Vi planerar att behålla en valp ur varje kull, men eventuellt kommer någon av valparna att placeras ut hos fodervärd, beroende på hur vi kommer att jobba osv.

Övrigt: Våra hundar är först och främst älskade familjemedlemmar, så mitt främsta mål för året är att alla i familjen (inklusive djuren) ska må bra. Men det målet tror jag att jag delar med alla andra föräldrar/djurägare.

Idag verkade jag hovarna på sex av hästarna (alla utom Lightning och Diskett), och hästarna var lika snälla som vanligt. I helgen har vi haft besök av några vänner, och nu ska vi försöka hinna köpa en skoter så att vi kan åka en sväng tillsammans nästa gång de hälsar på. De har nämligen en skoter redan ... Problemet är förstås att bara vår familj är sex personer, men man kan ju alltid åka flera gånger om man inte ska så långt. Jag tycker att vi ska köpa en skoterpulka också så att hundarna kan åka med. Alva älskade när vi var ute med skotern när vi bodde i Krokom, men hon hatade att åka i pulkan. Jag tror att hon skämdes när hon åkte nedpackad bland barn, filtar och fårskinn ... Varför åka när man kan springa? =)